Sveaskog och Volvo testar timmertransporter med en trave till

Nu kör Sveaskog i samarbete med Volvo Lastvagnar timmertransporter på 90 ton efter nästan samma koncept som ”ETT – En trave till” som Skogforsk introducerade för några år sedan.

Det vänstra ekipaget är ett så kallat HCT-ekipage som rymmer en extra trave. Foto: Sveaskog

Sveaskog och Volvo Lastvagnar har nyligen fått tillstånd av Transportstyrelsen att bedriva konfigurationstester med så kallade HCT-ekipage med last upp till 90 ton från Överkalix och från hamnen i Haraholmen till Smurfit-Kappas industriområde i Piteå.

– Vi vill testa att den här typen av ekipage verkligen fungerar i trafik och i vinterförhållanden innan vi ansöker om permanent trafik, säger Lena Larsson, projektledare på Volvo Lastvagnar.

HCT-ekipagen består av en dragbil med plats för en trave och ett vagnsekipage bestående av en så kallad dollyvagn med plats för en trave samt en vagn med plats för två travar. Hela ekipaget är cirka 30 meter långt och väger upp till 90 ton fullastat.

Sveaskogs och Volvo LV:s HCT-ekipage skiljer sig från ETT-ekipagen som Skogforsk testade på en punkt. HCT-ekipagens vikt är fördelad på 12 axlar och 12 hjul medan ETT-ekipagens vikt var fördelad på 11 axlar och 11 hjul.

En så kallad ETT-bil som Skogforsk tog fram och testade. Detta ekipage har en hjulaxel och ett hjulpar mindre än HCT-ekipagen som Sveaskog testar. Bilden från Skogforsks informationsfilm om ETT (En Trave Till)

Precis som ETT-ekipagen lastar tre HCT-ekipage lika mycket timmer som fyra konventionella timmerbilsekipage.

Läs mer hos Volvo Lastvagnar

Läs mer om ETT-projektet (En Trave Till)

– Vi på Volvo Lastvagnar ser med tillförsikt fram emot detta samarbete. Vi har under tio år arbetat med att studera och testa HCT-ekipage upp till 90 ton vid landsvägskörning mellan Överkalix och Piteå, och nu är vi redo för nästa etapp, säger Lena Larsson på Volvo Lastvagnar.

ETT-ekipagen fick beröm av testförarna när de provkördes i skarpt läge 2012.

”Den går stadigare än en konventionell bil efter vägen”, sade timmerbilföraren Torbjörn på Pettersson på Bjälmsjö Skog & Transport i en informationsfilm från Skogforsk. Kollegan Johanna Funck från samma åkeri tyckte att ekipaget fungerade lika smidigt som ett konventionellt timmerekipage att hantera i rondeller.

Ett HCT-ekipage får lasta 65 ton virke och är 30 meter långt.

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 18 november 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste