Bompeng på norska skogsbilvägar

Många skogsbilvägar i Norge kan öppnas av alla som vill köra på dem – om de betalar vägavgift. Det är oklart om det är lagligt för den som äger en enskild väg att ta ut avgift för fordon som nyttjar vägen.

Ett av de företag i Norge som säljer betalportaler med inbyggd betallösning för mindre vägar.

Den så kallade bompengen är ett sedan många år etablerad och flitigt använt system för att finansiera det allmänna vägnätet i Norge. Bompengen – vägavgiften – tas ut både vid in- och utpassering i städerna och längs vägar utanför städerna.

Norsk lagstiftning tillåter även den som äger och driver en privat väg att avgiftsbelägga sin väg. Allt fler vägägare byter också ut de traditionella fysiska bommarna med betalautomater mot nya automatiska bommar, där bilens registreringsskylt fotograferas av och faktura skickas till bilens ägare – det vill säga samma betallösning som används för bompengen på det allmänna vägnätet i Norge. 

Skulle du betala för att få köra på denna väg?
Foto: Mostphotos

2017 fanns det cirka 4800 mil skogsbilvägar i Norge. Den som vill bygga en skogsbilväg i Norge kan söka anläggningsbidrag från norska staten och bidraget täcker 55 procent av anläggningskostnaden.

Skogsaktuellt har försökt ta reda på om det är lagligt för en fastighetsägare som har en enskild väg att avgiftsbelägga fordonstrafik på vägen. Vi har frågat Trafikverket, som bollade frågan vidare till Transportstyrelsen, som i sin tur hänvisat oss till Riksförbundet Enskilda Vägar.

Vi har sökt Riksförbundet Enskilda Vägar.

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 17 oktober 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste