Mellanskog kör virke på tåg i Västerdalarna

Efter att den västligaste etappen av Västerdalsbanan i Dalarna rustats startar Mellanskog virkestransporter på järnvägen.

Västerdalsbanan. Foto: Wikipedia

– Öppnandet av terminalen ligger helt i linje med Mellanskogs långsiktiga strategi att effektivisera våra transporter och öka vår förmåga att nå fler industrikunder. Genom att flytta över virkes- och skogsbränsletransporter från lastbil till järnväg minskar vi utsläppen av växthusgaser samtidigt som transportkostnaderna minskar, säger Mellanskogs vd Fredrik Munter.

Tillsammans med fem andra aktörer har Mellanskog rustat fyra mil av den enkelspåriga oelektrifierade järnvägen Västerdalsbanan som sträcker sig mellan Vansbro i öster och Malungsfors i väster.

Virke och skogsbränsle kommer att lastas över till tåg i terminalen i Malungsfors, som är Västerdalsbanans ändpunkt.

Foto: Mellanskog

Samägd järnväg

Terminalen i Malungsfors ägs av Mellanskog, Malung-Sälens kommuner, Fiskarhedens Trävaru AB, Lima Besparingsskog, Transtrands Besparingsskog och Malungs Jordägare vilka tillsammans bildat Västerdala Terminal och Järnvägsspår AB.

Bolaget har under de senaste åren byggt terminalen i Malungsfors och rustat cirka fyra mil av Västerdalsbanan mellan Rågsveden och Malungsfors. En viktig förutsättning för järnvägssatsningen har varit den finansiering på ungefär 22 miljoner kronor som Naturvårdsverket bidragit med inom ramen för det så kallade Klimatklivet.

Över 7000 lastbilstransporter försvinner

Överflyttningen av virkestransporter till Västerdalsbanan beräknas bidra till en årlig minskning med 7500 lastbilstransporter efter Vasaloppsvägen samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 8000 ton, uppger Mellanskog.

Västerdalsbanan är en sammanslagning av flera olika bandelar, där de äldsta delarna byggdes på 1800-talet. Banan förlängdes 1934 från Limedsforsen upp till Särna via Sälen. Passagerartrafiken, som på slutet gick till Malung, lades ned 2011.

Pierre Kjellin
Pierre Kjellin
Tel: 070-781 89 57
E-post: pierre@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 15 augusti 2019

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste