Operativ comeback på familjeföretaget Fors

Uppvuxna med en entreprenör till far, som alltid jobbade, fick barnen sig entreprenörskapet till livs redan under uppväxten. Ulricas Fors Stenmarcks och brodern Mikael Fors far, Leif Fors blev efter många entreprenörsprojekt till slut mest känd som mannen bakom Farma skogsvagnar och Bigab lastväxlarvagnar. Fick han en idé så testade han den, så Fors är långt ifrån det enda bolag han drivit.

Foto: Stefan Ljungdahl

 

Efter några år i en mer passiv roll, gör nu familjen operativ comeback i estniska företaget Fors MW och Ulrica blir VD.

På slutet av 80-talet på en konferensresa till Tallinn åkte Leif Fors runt kring staden och sökte produkter. Han såg vägsladdar utanför en fabrik och knackade på. Han köpte några och åkte hem med minnet av hur illa folk hade det bara 40 mil från Sverige. När Sovjetunionen föll och Estland blev självständigt stod Leif Fors i kö för att registrera företaget, den första dagen man kunde registrera bolag i Estland. Bolaget har nummer 46.

Han började med att tillverka ljusstakar till IKEA, vinställ, vedkapar med mera. I början av 90-talet träffade Leif på Elmia Karl-Erik Åkesson, som föreslog honom att tillverka en 6-tons skogsvagn. Med det började nuvarande inriktning.

Leif var en flitig användare av företagets produkter. Han la mycket tid på att själv testa och utveckla produkterna på sin gård i Estland. Han testade allt i praktiken på familjens gård om 1 200 hektar i södra Estland.

Leif byggde något fantastiskt genom en remarkabel resa från Sovjet-avknoppning till stabilt företag i öppen marknadsekonomi. Det har gett ett bra utgångsläge inför resan framöver, att utveckla företaget och produkterna till nästa nivå, säger Ulrica.

Ulrica kom in i styrelsen för bolaget 1999 och började jobba på Fors i början av 2000-talet. Leif hade före sin bortgång lagt in företaget i en stiftelse. Familjen Fors har nu fått en stärkt roll i stiftelsen och tar nya krafttag för företagets utveckling. Stora delar av ledningen har bytts ut i år och Ulrica blir nu VD.

– Vi ska definitivt ta ledningen i produktutvecklingen. Nu kraftsamlar vi.

Produktutveckling borde vara viktigast för alla tillverkare. Vi tar det på stort allvar och satsar för att kunna presentera mycket nyheter 2021, säger Ulrica Fors Stenmarck, när vi träffar henne för en pratstund på mässan Skogselmia.

Idag står entreprenad-kunder för 60% av försäljningen och skog/jordbruk för 40 procent. Företagets kommer att utveckla produkter mer mot professionella kunder. Det finns stor efterfrågan på stora de stora skogsvagnarna och förtroendet för Farma är stort, säger Ulrica.

Hennes mål är att Fors ska kunna producera varor till ett pris som kunderna är villiga att betala. Leifs IKEA-lika filosofi ska fortsatt genomsyra verksamheten.

Nu är andra generationen Fors djupt involverade i verksamheten. På Skogselmia medverkade redan Leifs barnbarn, tredje generationen, i montern.

Stefan Ljungdahl
Stefan Ljungdahl
Tel: 019-16 61 34
E-post: stefan@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 01 juli 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste