Maskindrömmen som blev sann

Entreprenören Bennie Karlsson från Uddevalla har varit med i skogen sedan barnsben och har länge haft en bild av hur hans drömekipage för skogsbruk och entreprenad skulle se ut. Till slut föll valet på en skogsbyggd Valtra N134 i kombination med flaggskeppet bland skogsvagnar från Palms med 9,4 meters kran.  

 

Bennie Karlssons skogs- och entreprenadekipage är något utöver det vanliga. Den hydrauliskt drivna vagnen med 9,4 meters kran, midjestyrning och midjelås drivs av Valtras största hydraulpump med ett flöde på 200 liter per minut och ett arbetstryck på 230 bar. Foto: Björn Schubert


Likt de flesta entreprenörer är Bennie Karlsson driven och målmedveten. Han driver företaget Bennies schakt och skogstjänst där han sysselsätter tre anställda och ytterligare en underentreprenör som jobbar på F-skatt, och när det var dags att utöka maskinparken med ett mångsidigt ekipage för både entreprenad och skogsbruk stod det klart att det skulle bli något alldeles extra.

Bennie utgår egentligen från Uddevalla, men jobbar sedan en tid tillbaka med ett fiberprojekt i Marks kommun på uppdrag av Varbergsortens Elkraft, och det är i den lilla byn Istorp som Skogsaktuellt träffar honom en regnig torsdag i början av maj. 

Traktorn, en Valtra N134 Direct med steglös transmission, är skogsbyggd från fabrik. Tack vare glastaket får Bennie en god sikt över vagnen och den långa kranen. Minispakarna har han däremot monterat själv tillsammans med Nordfarm. 

Snabb service 

Ekipaget står prydligt uppställt på den gård som används som bas för arbetet här nere, och man ser direkt att det inte rör sig om någon vanlig ”vedhuggarvagn”. Faktum är att Bennie är den första i Sverige som köpt Palms nya 15-tons vagn MWD 3.2, med 3,2 kvadratmeters lastarea vid grind. I dagsläget används traktorn och vagnen som serviceekipage till fibergrävningen, därför har Bennie utrustat vagnen med ett sex kubiks grusflak med fabriksbyggd tipp, och på kranen sitter en skopa istället för en virkesgrip. 

När Skogsaktuellt hälsar på har han fått spaka sitt nyförvärv i en vecka, men egentligen skulle han inte ha fått vagnen förrän i september. 

– Det sitter boggielådor från NAF på vagnen och de har haft väldigt långa leveranstider, sedan valde jag också att beställa tippflak från fabrik men jag har haft mycket hjälp av importören Nordfarm som tog kontakt med Palms och såg till att jag fick snabb service, berättar han. 

Genom ett så kallat ”Jake-fäste” är vagnen kopplad till traktorn i trepunktsfästet. Tillsammans med midjestyrningen blir ekipaget väldigt likt en vanlig skotare.

Bra erfarenhet

Tillsammans med Johan Schultz från Nordfarm besökte Bennie också Palms fabrik i Estland.

– Vi var där och tittade en dag. Det var lite kul för de höll på att montera min vagn precis när vi var där.

Bennie har lång och bra erfarenhet av Palms skogsvagnar. Enligt honom var det dels priset och dels möjligheten till den långa och starka kranen som övertygade honom även denna gång.

– Jag kan ta en full skopa grus på full kranlängd, det är ungefär 500 kilo på 9,4 meter så det är bra, säger han. 

Mycket att tänka på 

Bennie håller fortfarande på att lära sig det avancerade ekipaget som bland annat har två ventilpaket, ett till kranen och ett till vagnens drivning och tipp. Det är heller inget vanligt drag utan ett så kallat ”Jake-fäste” där vagnen är infäst i traktorns trepunktslyft vilket ger möjlighet till midjelås och midjestyrning. 

– Det är mycket att tänka på. Om midjelåset är ikopplat går det inte att svänga, och sen är det midjestyrningen med vilken jag kan styra vagnen som en vanlig skotare, berättar han. 

Trots att vagnen är ny har Bennie redan ett par idéer kring ombyggnationer. 

– När jag fick ut traktorn och vagnen ville jag komma igång så fort som möjligt så monteringen av flaket ska jag göra om och jag har också tänkt att hitta på något med grinden och stöttorna så att man kan lyfta på de som en enhet. Tanken är att jag på ett smidigt sätt ska kunna byta mellan grusflak och virkesrede, berättar han. 

I dagsläget har han en mindre, enklare Palms vagn hemma i skogsbruket, men när fiberprojektet är slutfört och han rullar hemåt igen blir det mer fokus på skogen med den nya vagnen. 

– Jag har testat att köra lite virke och det gick väldigt bra, det blir rejäla lass när man fäller ut stakarna. Jag körde en hel dag och när jag var färdig och skulle stänga av driften på vagnen så hade jag inte ens kopplat in fyrhjulsdriften på traktorn trots att det var bra kuperat. 

Bennie är väldigt nöjd med ekipaget hittills. 
– Man kan väl säga att jag uppfyllt en dröm, och det måste man ju få göra, säger han. 


Har du några skogliga uppdrag på gång? 

– Jag har pratat lite med Moelven. När jag först nämnde det här med traktor och skogsvagn så var de skeptiska och menade att det är bättre med en vanlig skotare, men när de fick se bilderna på vagnen från fabriken så förstod de att det rör sig om ett professionellt ekipage. 

Med kapaciteten som den stora traktorn och skogsvagnen har skulle exempelvis mindre barkborreavverkningar, tomthuggningar och uppdrag i tätortsnära skog passa bra då traktorns hastighet vid vägtransport möjliggör förflyttning på ett smidigare sätt än med en vanlig skogsmaskin. 

Vagnens starka kran möjliggör enligt Bennie också montering av ett litet skördaraggregat vilket breddar användningsområdet ytterligare. Men just nu är det viktigaste att folk får se ekipaget och vad det klarar av. 

– Det här är en av de första vagnarna av den här modellen i hela norden, så ekipaget kommer också att gå lite på demo genom Nordfarm och det kommer också ställas ut i Nordfarms monter på SkogsElmia, så jag hoppas att eventuella uppdragsgivare får upp ögonen för det här konceptet, säger Bennie. 

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-683 94 62
E-post: bjorn.s@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades söndag den 09 juni 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste