Kranman fortsätter mekanisera skogsägare

Företaget Kranman, med huvudsäte i norra Bohuslän, har blivit kända framförallt för sina griplastarvagnar för fyrhjulingar. Efter lanseringen av skotaren Bison presenterar man nu även en skördarprototyp för självverksamma skogsägare. 

 

Kranmans nya skördare 520S, med egenutvecklad parallellkran, väger runt fyra ton vilket ger god stabilitet. Enligt Björn Blixt, en av företagets ägare, jobbar man just nu med version två av skördaren. Foto: Björn Schubert  


Kranman är ett skolexempel på hur uppfinningsrikedom, hårt arbete och val av rätt nisch för sina produkter kan bli grunden till ett framgångsrikt företag. I norra Bohusläns skogar har fabriken vuxit sig allt större under det senaste decenniet, och med grundaren Åke Johanssons söner Björn och Magnus med vid rodret har företaget utvecklats till en marknadsledande aktör inom teknik för självverksamma skogsägare.  

2011 tog man på Kranman steget från att enbart bygga griplastarvagnar till att lansera en egen miniskotare vid namn Bison som senare kom att lanseras i en version som kombimaskin. 2016 lanserades gallringsprocessorn P25 som kommit att bli populär bland självverksamma skogsägare, och nu satsar Kranman alltså på en egen skördare som kommer premiärvisas för den stora massan under årets SkogsElmia.

Skogsaktuellt besökte tidigare i våras Kranman för att ta en närmare titt på skördarprototypen.
 

Enkelhet och användarvänlighet är ledord som Kranman jobbar efter. Även om maskinen producerar mindre så erbjuder den en torr och varm förarmiljö i en driftsäker maskin som man inte behöver hålla igång på samma sätt som en äldre begagnad skördare. 


Är det en maskin som skogsägare efterfrågat?

– Många skogsägare har en önskan om att kunna avverka själva och skulle tycka att det vore roligt att köpa en äldre begagnad skördare, men det medför också stora kostnader och mycket jobb att hålla igång en sådan maskin, säger Björn Blixt, en av ägarna till Kranman och fortsätter:

– Det är här vi känner att maskinen passar in i nischen. Okej, du producerar inte i närheten av vad en ”riktig” skördare gör när du väl håller på, men ska man ut och köra någon helg så är det bara ut och köra istället för att lägga massa tid på att skruva och pengar på att köpa dyra reservdelar. Och skulle maskinen någon gång gå sönder så är det enkelt att laga den.
 

Den smidiga maskinen drivs i prototypversionen av en 3 hästkrafters bensinmotor, men i nästa maskin kommer det sitta en effektstrypt dieselmotor med 110 newtonmeters vridmoment.

Uppdaterad version 

 Enligt Björn håller man nu på att utveckla en ny, uppdaterad version av skördaren där man gjort vissa förbättringar utifrån erfarenheter av praktiskt arbete med prototypen.

– Vi försöker köra våra egna maskiner så mycket som möjligt för att testa de praktiskt och hitta områden där vi kan förbättra de, berättar han. 

Stegmataren Jobo ST50 väger endast 200 kilo och lämpar sig därför väl för skördarens 5,2 meter långa kran. Den maximala rekommenderade fälldiametern ligger på 30 centimeter. 

Egenutvecklad skördarkran

Många av testerna sker i den egna skogen intill och i närheten av fabriken, men även kunder kan komma med feedback. När det gäller skördarprototypen har man jobbat med utvecklingen en tid.

– Vi hade en kombimaskin tidigare som byggde på vår största bison-skotare, men kranen fungerade inte så bra för skördararbete. Nu har vi valt att satsa fullt ut på en skördare med en egenutvecklad skördarkran och stegmatare. Tittar man på basmaskinen så är själva ramen egentligen fortfarande en omvänd Bison 10 000, säger Björn. 

Skördarens hytt är stor och rymlig och erbjuder mycket god sikt trots att maskinen är relativt liten. Där inne finns en bekväm förarstol och spakar samt reglage för styrningen av maskin, kran och stegmatare. Enligt Björn har stegmataren från Jobu fungerat bäst hittills. 

– Den är kanske en liten aning långsammare än stegmataren från Tapio som vi också erbjuder, men jag upplever att Jobun är starkare och klarar av att hantera lite större träd på ett bättre sätt, säger han.  

Ska vara enkelt

Under huven är det städat.

– Det är inte så mycket grejor under här, säger Björn när han öppnar motorhuven. Det är lite det som är själva temat med hela maskinen, att det ska vara enkelt. Det här är prototypen, så vi har byggt om den ett par gånger och nu sitter här en konstanttryckspump till aggregatet, en till kranen och en till styrningen. Konstanttryck är dyrare men ger ett betydligt bättre flöde och mindre effektförluster. 

Motorn i prototypen är en bensinmotor på 37 hästkrafter, men i den nya versionen kommer det sitta en dieselmotor på 24 hästkrafter. 

– Det är en motor som haft en effekt på runt 35 hästkrafter där man minskat effekten till 24 hästkrafter, samtidigt som man behåller vridmomentet på 110 Newtonmeter. Det har att göra med de nya utsläppskraven, ska man börja med partikelfilter och liknande så drar kostnaden iväg vilket vi inte vill, säger Björn.   

Planen är enligt honom att erbjuda en basmaskin med viss standardutrustning till ett attraktivt pris som köparen sedan kan extrautrusta i relativt hög grad efter egna behov och önskemål. 
 

Björn Schubert
bjorn.s@ja.se • 070-683 94 62

 

Artikeln publicerades fredag den 10 maj 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste