FTG ökar takten med ny marknadschef

Produktionen av skogsvagnar och skogskranar ångar på i FTG:s fabrik i Bäckefors och sedan den första januari 2019 har man även en ny marknads- och försäljningschef. I takt med att den nordiska marknaden mättas riktar FTG nu blickarna ut mot Europa. 

 

FTG:s öppna hus med fabriks- och maskinvisningar samt utställare och underhållning blev en riktig folkfest när vårsolen sken över Bäckefors den 6 april. Enligt den nya marknads- och försäljningschefen hade man inför dagen köpt in 1 800 korvar och åtgången var påtaglig. Foto: Björn Schubert


Strålande sol och ett intressant utbud drog storpublik när FTG hade sin vårvisning i dalsländska Bäckefors första lördagen i april. Förutom de egna skogsvagnarna och kranarna fanns maskinfirmor, skogsbolag, veteranmaskiner och den numera välbekanta ”Logginglinn” Linn Arvidsson på plats för att bjuda besökarna på intressanta produkter, rådgivning och underhållning.

Skogsaktuellt var på plats och passade bland annat på att delta i en av de guidade fabriksvisningarna för att titta på produktionen där FTG:s premiumvagnar Mowi och Moheda samt FTG kranar tillverkas. I produktionen använder FTG modern teknik och skär till egna komponenter med hjälp av laser. När det gäller svetsning så kombineras robot- och manuellsvetsning. 
 

I fabriken skruvas produktionstakten nu upp och målet är åtta vagnar och tolv kranar i veckan. Mowi-kranen tillverkas i närmare 300 exemplar per år då även företagen Malwa, Terri och Vimek köper in och använder de på sina skogsmaskiner.

Ny chef

Vagnarna Mowi och Moheda tillverkas med lastkapaciteter från 7–12 respektive 9–15 ton, och kranländger på 4,2–7,8 respektive 6,2–8,75 meter. Både Mowi- och Mohedavagnarna finns dessutom med drivning, egen hydraulik och många andra tillbehör. 

När det gäller marknad och försäljning har Forest Technology Group (FTG) sedan årsskiftet fått en ny chef. Han heter Thomas Seleskog och har en lång bakgrund inom bygghandelsbranschen. 

– Jag började sälja Mowi i januari 2018 och har fortfarande ansvaret för den försäljningen parallellt med att jag har marknads- och försäljningsansvar för alla våra märken, berättar Thomas. 

Vad gjorde du innan dess?

– Innan dess kom jag från bygghandeln där jag bland annat jobbat som affärsområdeschef för HDF-bolagen i Halmstad och som ansvarig för produkter från tyska Einhell.    

Hur kom det sig att du började hos FTG?

– Min pappa sålde Massey Ferguson-traktorer mellan 1974 och 2007 i Säffleområdet för Andrésen Maskin, och han var även en av de som sålde flest Mowi-vagnar, så jag känner till märket sen tidigare och vi har även en del skog inom familjen. 

Hur ser fördelningen inom FTG ut mellan era tre varumärken?

– Det är lika många enheter av varje skulle jag säga. I fjol byggde vi 227 vagnar och av dessa var en tredjedel med drivning. Vi märker också att ”volymvaran”, alltså de vagnar vi säljer flest utav, har ökat i storlek från åtta till tio ton. Nu ligger produktionstakten för tolv månader på 250–300 vagnar så det är en rätt kraftig ökning.

Finns det utrymme i era befintliga lokaler för en ökad produktion? 

– Ja det gör det, det vi måste göra är att höja den interna produktionen. Vi har ett mål om att vi ska hinna producera tolv kranar och åtta vagnar i veckan för att täcka behovet hos våra OEM-kunder Vimek, Terri och Malwa som köper våra Mowi-kranar. Just Mowi-kranen är vår absolut mest sålda kran med runt 300 enheter per år, säger Thomas och fortsätter:

– En produktionsökning är nödvändig för just nu ligger vi på 16 veckors leveranstid jämfört med sex veckor som vi har i normala fall. Vi har en väldigt hög orderingång.  

I dagsläget är det 42 personer som jobbar på fabriken, och FTG söker ytterligare sju personer till konstruktion och montering. 

Ser du någon skillnad mellan vagnarna Mowi eller Moheda, vilka som säljs till professionella kunder respektive privata skogsägare? 

– Nej det gör jag inte, utan det har mer att göra med återförsäljarna där lantmännen Maskin säljer Moheda och övriga återförsäljare säljer Mowi. Sen är det också väldigt individuellt vilken vagn man väljer, en del vill ha parallellkran, andra vill ha vikarmskran men jag skulle säga att marknaden är identisk. 

Enligt Thomas är parallellkranen, genom sitt rörelsemönster där den gör två rörelser i ett, upp emot 30 procent effektivare än motsvarande vikarmskran. Däremot är vikarmskranen kraftigare byggd och lite mer robust.
 

Något som är relativt nytt, och som enligt marknads- och försäljningschefen Thomas Seleskog verkar vara rätt okänt är att man numera även erbjuder Mowi-kranen med utskjut. 

Utöka marknaden 

Under samtalet med Thomas framgår också att koncernledningen har planer på att utöka marknaden för Mowi och Moheda. Genom sitt baltiska bolag FTG Baltic tillverkar och säljer man i dag vagnar på den europeiska marknaden under varumärkena Källefall och Forest, men med i och med att man börjar nå sin maximala potential när det gäller antal vagnar i norden kan det även vara läge för Mowi och Moheda att gå ut till Europa. 

– Merparten av Mowi och Moheda-försäljningen sker i dag i norden, men vi tittar även på andra länder. Vi har valt att bygga en god grund här hemma först, men jag tror inte att vi skulle ha några problem att konkurrera på den europeiska marknaden med så starka varumärken, säger Thomas.
 

Thomas Seleskog, ny marknads- och försäljningschef på FTG är mycket nöjd med dagen och det stora antalet besökare som enligt honom överträffade alla förväntningar. 

Olika anpassningar

Olika länder kräver olika anpassningar. 

– I Tyskland till exempel kräver man bland annat handbroms och luftbroms. Det är något vi kan anpassa oss till, men vi gör det när vi är mogna. 

Enligt Thomas kommer man vara mogen inom de närmaste åren.

– I år beräknas omsättningen landa på runt 110–120 miljoner kronor, och inom två till tre år är målet att den ska öka till 200 miljoner kronor. Det kräver att vi söker nya marknader. 
 

Björn Schubert
bjorn.s@skogsaktuellt.se

Artikeln publicerades tisdag den 07 maj 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste