John Deere 1010G – en mångsidig gallringsskotare

Med modellen 1010G erbjuder skogsmaskintillverkaren John Deere en smidig gallringsmaskin som även kan ta sig an slutavverkning. Denna egenskap uppskattas särskilt av entreprenörer med blandad körning. 

 

John Deeres gallringsskotare 1010G är genom sin lastförmåga på 11 ton ett intressant alternativ för skogsentreprenörer som har mycket blandade uppdrag eller de som vill öka kapaciteten i gallring utan att gå upp för mycket i maskinstorlek. Foto: Björn Schubert


För att bredda sitt utbud och få en jämnare sysselsättning över året satsar många entreprenörer på mellanstora skördare för kombinerad körning med både gallring och slutavverkning. Samtidigt är även dagens mindre skördare mycket effektiva vilket ofta leder till att mindre skotare får svårt att hinna med, särskilt vid längre skotningsavstånd. 

Med 24,5 tums däck är skotaren 2,78 meter bred, och går man upp en däckstorlek till 26,5 tum ökar bredden till 2,79 meter. Även om den kan se stor ut på avlägget är det en mycket smidig gallringsmaskin.

Hinna ikapp

John Deere lanserade sina två nya gallringsskotare 910G och 1010G i juni 2018, och just nu är den större modellen, 1010G, på demoturné i södra och mellersta Sverige. När Skogsaktuellt åkte ut för att titta på maskinen var den i Kronobergs län där skogsentreprenadföretaget Södregård Skog AB körde skotaren i en förstagallring.  

Skotarföraren Matthias Svensson kör till vardags en 810e som är John Deeres minsta gallringsskotare, men som nu ersatts av modellerna 910G och 1010G. 

– Vår skördare är en John Deere 1170 och vi har en ganska hög andel slutavverkning. Skördaren är väldigt produktiv och särskilt i slutavverkning är det är svårt att hinna ikapp med skotningen med en så pass liten maskin. Blir det dessutom lite längre skotningsavstånd blir man avhängd direkt. Även om vår nuvarande skotare är relativt ny så tittar vi på 1010:an, för den passar vår verksamhet lite bättre, säger Matthias. 

Lastutrymmet på John Deere 1010G har fått en ny utformning jämfört med tidigare skotarmodeller vilket enligt tillverkaren ska ge bättre sikt. Skotaren har en lastkapacitet på 11 ton och, beroende på lastutrymmets bredd, en lastarea på 3,5–4 kvadratmeter. Maskinen erbjuds med kranalternativet CF5, med räckvidder på 8,5 eller 10 meter och möjlighet till kranspetsstyrningen IBC.

– Det är första gången jag provar IBC på en skotare i praktiskt arbete, säger Matthias. Jag har provat att lasta av och på lite stockar på en mässa tidigare, men här i skogen är det en annan sak. För mig har det tagit lite tid att vänja sig, men jag tycker att det fungerar väldigt bra. Man behöver i princip inte köra utskjutet alls. Ändlägesdämpningen är också väldigt bra, det ger en mjuk körning med utskjutet.  
 

Patrik Vidigsson, säljare på John Deere i Skåne och Halland berättar att många av de maskiner han säljer är utrustade med lång boggie, vilket sänker vagndelens marktryck.

Kort hjulbas

1010G har IBC version 2.0, där John Deere bland annat förbättrat gripens precision. 

Förutom IBC var demoskotaren också utrustad med kort hjulbas, där bakaxeln flyttats fram 40 centimeter. Detta påverkar inte lastutrymmets storlek men gör maskinen ännu smidigare. 

– Bakaxelns hjul går i princip helt i framaxelns hjulspår, så maskinen svänger väldigt snävt. Den korta hjulbasen kanske inte passar de som kör långt virke, men om man kör mycket kort virke och kubb så är det ett bra alternativ, säger Patrik Vidigsson, säljare på John Deere som också var på plats ute i skogen hos demomaskinen.

– Många markägare är rädda för stora maskiner, men jag tycker inte att man ska stirra sig blind på det utan hellre se till slutresultatet, säger skotarföraren Matthias Svensson som trivs bra i den roterande nivellerande hytten på John Deere skotaren.

Lång boggie

Som tillval finns också en lång boggie där avståndet mellan de främre och bakre hjulnaven på den bakre boggin har förlängts med 390 millimeter jämfört med standardmodellen. Avståndet mellan hjulnaven på 1 890 millimeter ska enligt John Deere inte påverka maskinens vändradie, samtidigt som marktrycket från hjulen på det bakre chassiet sänks med 14 procent. 

– I mitt område som består av Skåne och Halland har jag sålt många skotare med lång boggie. Det beror nog mycket på att det är en hel del blöta marker, säger Patrik.

Bättre förarmiljö

Under den av BMW Design Works designade motorhuven sitter en 4,5 liters steg 5 motor från John Deere på 175 hästkrafter och med ett maximalt vridmoment på 730 Newtonmeter. Både inifrån förarhytten och utifrån hörs det att den går väldigt tyst, vilket i sin tur ger en bättre förarmiljö oavsett om man väljer snurrhytt eller fast hytt.

Motorns effekt och vridmoment är enligt John Deere högre än hos den tidigare versionen av skotarmodellen 1010, och så är även dragkraften som hos 1010G ligger på 170 kN med 26,5 tums däck. Detta sker tack vare en förbättrad kraftöverföring mellan motor och drivlina. Tillsammans med den adaptiva drivlinestyrningens (ADC) tre körlägen Eco, Normal och Power ska maskinen enligt tillverkaren få bättre effektivitet och produktivitet genom att systemet automatiskt anpassar motorns varvtal till att motsvara motorbelastningen, och ser till att varvtalet ligger på jämn nivå även vid hög belastning. 

Planerar sina maskinbyten 

Skotaren kommer under fortsätta sin demoturné under april och början av maj där den kommer gästa Skåne, Halland, Västra Götaland och Värmland. För den som vill boka en provkörning under turnén finns gott om möjligheter, men vill man köpa en 1010G får man ha tålamod. 

– Väntetiden om man beställer en maskin i dag är cirka ett år. Några av mina kunder som har bokat provkörning har beställt en maskin sedan tidigare men vill provköra i väntan på att deras maskin levereras. Den långa väntetiden på nya maskiner är inte optimal, men jag upplever att många entreprenörer ändå är medvetna om och har förståelse för situationen och planerar sina maskinbyten efter rådande förutsättningar, säger Patrik. 
 

Teknisk specifikation John Deere 1010G

Motor: John Deere 4045

Antal Cylindrar: 4

Slagvolym, l: 4,5

Maximal effekt kW/hk: 131/175 

Maximalt vridmoment, Nm: 730

Hydraulpumpens volym, cm3: 120 

Dragkraft, kN: 150/170 kN (24,5/26,5-däck)

Transmissionspump: 110/145 cm3 (24,5/26,5-däck)

Transmissionsmotor: 150/170 cm3 (24,5/26,5-däck)

Lastkapacitet, ton: 11

Kran: John Deere CF5

Hyttalternativ: Roterande och nivellerande eller fast

Lastutrymmets storlek, m2: 3,5/4,0 (smal/bred)  

Totallängd, mm (kort/lång ram): 9 055/9 455

Hjulbas, mm (kort/lång): 4 800/5 200 

Bredd, mm (700-seriens däck): 2 780/2 790 (24,5/26,5”)

Minimivikt, kg (med roterande nivellerande hytt): 

16 600 kg (8 hjul, 24,5”)  17 600 kg (8 hjul, 26,5”)


Björn Schubert
bjorn.s@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 04 april 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste