Lång kran för speciella jobb

Den unga entreprenören Emil Wallensten har de senaste åren byggt upp sitt skogsvårdsföretag och den senaste investeringen har inneburit stora skillnader. Efter ett besök på Skogsforums gallringsdagar och ett blocketköp han snabbt ångrade föll valet på en skogsvagn från Palms, med navdrift och 8,5 meters kran.

 

Den långa kranens räckvidd på 8,5 meter passar de specialjobb som Emil ofta utför med specialfällningar, tomthuggningar och risskotning. Foto: Björn Schubert


Den 28 årige Jönköpingsbon Emil Wallensten är utbildad inom entreprenadbranschen, men genom ett skogsinnehav i familjen har han de senaste åren allt mer satsat på den gröna sidan.

– Jag jobbar fortfarande med entreprenadjobb på somrarna, då hyr jag in en grävmaskin och det är roligt med variation. Men när hösten kommer längtar jag ut till skogen och lugnet, säger han till Skogsaktuellt.

Från att ha kört med ”gamla grejor” på familjens skog började han ta på sig röjnings- och trädfällningsjobb och privatpersoner och även Jönköpings kommun. I takt med att jobben med traktorekipaget blivit fler har behovet av en uppgradering vuxit, och under Skogsforums gallringsdagar utanför Vaggeryd i september 2018 tittade han på och testkörde en skogsvagn från Palms som var på demo i Nordfarms monter.

– Det var en väldigt fin vagn, men Blocketkille som jag är så hittade jag en annan vagn som dessutom fanns i Jönköping, så jag åkte dit och kollade och slog till, skrattar Emil.

Vagnen var en tio tons Vreten med fabriksmonterat tippflak, något som han trodde skulle passa verksamheten, men han ångrade sig snabbt.

– Det var en rätt tung vagn utan drift, och det blev tungt att köra med den i skogen för min traktor, berättar Emil.

Kranen har en invändig slangdragning och tillsammans med griplänken är systemet väldigt skyddat.

Stor skillnad

Efter bara några veckor åkte vagnen ut på Blocket igen och kontakten med Nordfarm och GJ Maskin i Jönköping, som är en av Nordfarms återförsäljare, återupptogs. Valet föll då på en vagn som Emil tidigare provkört, och i dag ångrar han sig inte en sekund.

– Det är en väldigt stor skillnad jämfört med de tidigare vagnarna jag haft som inte varit utrustade med drift, och jag förstår inte hur jag kunnat klara mig utan drift och dubbelutskjut, säger Emil.

När Skogsaktuellt hälsar på honom tillsammans med Johan Schultz från Nordfarm är han på ett jobb utanför Torsvik med en ny samarbetspartner. Emil jobbar sedan tidigare på uppdrag åt Sydved, och nu har han även börjat jobba som manuellhuggare åt ett av Sydveds avverkningslag.

Vagnens 400 millimeter breda hjul drivs av BlackBruin-hjulmotorer vilket ökar framkomligheten med tunga lass.

Klättrar väldigt bra

Uppdraget består i att hugga en fyra meter bred gata längs ett staket på en miljöstation då staketet ska bytas. Det innebär fällning och kvistning av en del övergrova träd samt skotning av virke och ris, och det är just vid risskotningen som den nya vagnens långa kran verkligen kommer till sin rätt.

– När man skotar ris vill man kunna lägga på rejäla lass och vältorna blir ofta höga, då gäller det att ha en kran som klarar av det, säger Emil.

Vagnen han köpt är en 10 tons dubbelramsvagn utrustad med navdrift, ramstyrning och 8,5 meters kran med invändig slangdragning och dubbelutskjut ur Palms 5-serie. Vagnens drivning är placerad i boggiens främre hjul medan de bakre istället har en bromsande verkan.

– Tillsammans med 400/55 R22,5-hjulen och stödben av lavett-typ får man en vagn med hög markfrigång som klättrar väldigt bra över stubbar och stenar i gallring, säger Johan Schultz, produktchef för Palms skogsvagnar hos Nordfarm.

Palms-vagnen är utrustad med medföljande stöttor som har en låsning så att man inte ska råka dra ut de vid avlastning. För bättre risskotning planerar Emil att köpa en grotbalja till flaket. 

Separat hydraulpump

Framför den nya skogsvagnen, som Emil knappt hunnit vänja sig vid, går en Valtra 6200 med skogshytt och Twin-Trac. Efter inrådan från Johan på Nordfarm har Emil också byggt in riktiga armstöd med minispakar vilket inneburit ett stort lyft när det gäller ergonomi och effektivitet.

– Man har ju inte så stor glädje av en ny vagn när man inte har ordentlig styrning till den, säger Johan.

Systemet med minispakarna är fortfarande under intrimning och enligt Johan är det viktigt att ställa in ström och flöden ordentligt för att få ett bra flyt och en mjuk gång i krankörningen. Emil har dessutom valt en separat hydraulpump kopplad till traktorns kraftuttag för att driva vagnens hydraulik.

– Traktorn har teoretiskt sett tillräckligt hydraulflöde för att driva vagnen, men med den separata pumpen orkar den bättre och istället för att traktorn ska ligga på 1 500 varv så kan jag köra traktorn på betydligt lägre varvtal och ändå få tillräckligt med kraft till den långa kranen, säger Emil.

Trots att han nyss investerat i den nya vagnen ser han redan framåt.

– Näst på tur står nog en grotbalja till vagnen, och i framtiden skulle jag också vilja ha en annan traktor och en energiklipp till vagnen för att kunna bredda min verksamhet ytterligare, säger Emil.
 

Palms kran 5.85

Kranens räckvidd, m: 8,5 
Lyftmoment, kNm: 56 (63 för högtrycksmodell) 
Hydrauliskt utskjut, m: 3,3
Vridcylindrar: 4 tk
Svängmoment, kNm: 17
Arbetstryck, bar: 190 (215 för högtrycksmodell)
Vridmoment rotator, kN: 40 

Emil Wallenstens filosofi är att vagnen inte ska vara bredare än traktorn, och att hela ekipagets bredd inte ska överstiga 2,5 meter. Detta för att inte behöva hugga upp onödigt breda vägar vid exempelvis vindfällshuggning. 

 

Stödbenen av lavettyp ger en högre markfrigång än stödben av A-typ och styrs via rullknappar på minispakarna för kranstyrningen. Ramstyrningen är inbyggd och väl skyddad med lättåtkomliga smörjpunkter. 

 

Björn Schubert
bjorn.s@skogsaktuellt.se

Artikeln publicerades onsdag den 13 mars 2019

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste