Tio tips för en bättre virkesaffär

Det finns mycket att tänka på när man ska sälja virke då det ofta rör sig om en av livets största affärer. Skogsaktuellt har frågat Virkesbörsen som är en fristående digital marknadsplats för virke om deras bästa tips.  

 

Adam Aljaraidah, vd för Virkesbörsen menar att det finns flera fördelar med en digital marknadsplats för virke, bland annat möjligheten att förenkla administrationen vid pris­jämförelser. Foto: Virkesbörsen

– Det vi ser är att det alltid är lönsammare att konkurrensutsätta virket, oavsett om man väljer den köpare man redan har en relation till eller inte. Det finns inget annat sätt att ta reda på om man får rätt pris eller inte. Om man hade haft termins­handel på timmer och massaved hade det varit en annan sak och för att få det bästa priset på till exempel en lägenhet så tar man ju också in anbud, säger Adam Aljaraidah, vd på Virkesbörsen och fortsätter: 

– Sedan behöver man inte alltid välja det högsta budet. Man kanske inte får det högsta anbudet från det sågverket eller bolaget som man litar mest på, men det är lite det som är grejen med att konkurrensutsätta virket, även om det är en del administration, man väljer den köpare man litar på. 

  1. Ta in och jämför anbud från alla köpare, små som stora.
  2. Välj en köpare som känns rätt. 
  3. Välj en försäljningsform som passar dig.
  4. Välj vad som ska ingå i kontraktet.
  5. Avverka eller vänta? Var är virkesmarknaden och konjunkturen på väg?
  6. Kontraktera innan du avverkar.
  7. Prioritera rätt bestånd.
  8. Våga be om hjälp i tid.
  9. Jämför kontraktet med det faktiska utfallet.
  10. Följ upp gjorda åtgärder.

Ser ni också tendenser på att timmerpriserna har toppat? 

– Vad vi ser just nu är att skogsbolagen köpt på sig ganska mycket, så deras rotlager är rätt stora. Just nu vill de helst ha lite längre tider på avverkningsrätter för att bli lite mer flexibla för när de kan avverka. Men jag tror att behovet alltid kommer finnas, och det vi vet om skogen i dag är att efterfrågan på virke kommer öka i takt med att forskare kommer på nya spännande saker man kan göra av skogsråvara, säger Adam.  

Han menar att ytterligare en fördel med att konkurrensutsätta virket är att man kan se vem som är i störst behov av virke just nu. 

Vilken är den vanligaste försäljningsformen just nu? 

– Rotposter blir mer och mer populärt då säljaren vet direkt hur mycket man får betalt, men vi ser att omkring 70 procent av alla affärer som ligger på virkesbörsen är leveransrotköp. Då räcker det i princip att man vet vilket område som ska avverkas och att man har snitslat in det. Då får man ett fast nettopris oavsett kvalitet eller sortiment och så får man betalt efter volymen. Men det kommer också in en del leveransvirke och bara här om dagen fick vi in 2 000 kubikmeter från en skogsägare som har en egen skördare och som valde att lägga ut timmer och massaved separat på anbud som leveransvirke. 

Tycker ni att det är läge att avverka nu i och med de höga virkespriserna? 

– Priserna är riktigt bra nu, sen ser vi  som sagt att bolagen köpt på sig stora rotlager och tittar man på statistiken så ser man att sågade trävaror har planat ut lite. Vi försöker dock att inte säga att ”nu är det läge” utan vi utgår ifrån att det är läge när skogsägaren vill sälja, att man ska kunna göra en virkes­affär på sina egna villkor, när man vill och hur man vill, säger Adam. 

Björn Schubert
bjorn.s@ja.se • 070-683 94 62

 

Artikeln publicerades onsdag den 26 december 2018

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste