Forskare: Hela Sverige kan flyga grönt på svensk skog

Kommer framtidens inrikesflyg tankas med bioflygbränsle helt tillverkat av svenska skogsrester? Det menar forskare vid Luleå tekniska universitet är fullt möjligt. 

Möjligheten att tanka flyget med svenska skogsrester tycks vara närmre än någonsin. Foto: Mostphotos

Tillsammans med IVL Svenska Miljöinstitutet har forskare vid Luleå tekniska universitet i en förstudie undersökt möjligheterna att ersätta dagens fossila bränsle för svenskt inrikesflyg mot bioflygbränsle tillverkat av skogsrester. Nu vill forskarna så snart som möjligt demonstrera tekniken bakom tillverkningen av bioflygbränslet och göra kommersiella inrikesflygningar i Sverige.

I en nära framtid

Att ersätta dagens bränsle mot bioflygbränsle av svensk skogsråvara är dessutom något som kan genomföras i en nära framtid menar Fredrik Granberg, projektledare vid energiteknik, Luleå tekniska universitet.

– Vi vet tillverkningstekniker som fungerar och vi vet att tillgången på restprodukter av svensk skog är mycket stor. Våra skogsrester täcker teoretiskt mer än väl behovet, för att med bästa teknik, på ett hållbart sätt, tillverka bioflygbränsle som försörjer både inrikes- och utrikesflyg i Sverige, säger han i ett pressmeddelande. 

Självförsörjande på bioflygbränsle

Forskarna menar att Sverige har möjlighet att bli helst självförsörjande på bioflygbränsle med den tillverkningsteknik de föreslår. I förstudien konstaterar de att teknik baserad på förgasning av biomassa i kombination med en förvätskningsprocess, så kallad Fischer Tropsch-syntes, kan ge konkurrenskraftig och hållbar produktion av bioflygbränsle av skogsindustris restprodukter. Verkningsgraden för produktion av grönt flygbränsle från de två mest lovande skogsråvarorna grenar och toppar (GROT) och svartlut är cirka 40 procent. 

– Vi har en skogsindustri med en mycket utvecklad och effektiv råvarulogistik och det ger fördelar. Vår utvecklade massaindustri har även väldigt bra möjligheter att integrera produktion av biodrivmedel, vilket kan sänka produktionskostnaderna för bioflygbränsle. På utvecklingssidan finns en mycket stor teknikkunskap uppbyggd, bland annat genom de satsningar Energimyndigheten gjort med sikte på biodrivmedel för vägtransporter, något som har stora synergier med bioflygbränslen, säger Erik Furusjö, forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet, i pressmeddelandet. 

Partnersök

Nu jobbar forskarna för att hitta finansiering och partners för projektet, framförallt för själva tillverkningen av flygbränslet.  Genom att redan nu producera ett flygbränsle som uppfyller kraven på framtida certifiering för flygbränsle blir vägen till kommersialisering snabbare, skriver forskarna.  

 

Elin Fries
Elin Fries
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 13 mars 2018

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste