Lyfter fram det självklara

I Sverige har svenskt skogsbruk dåligt rykte, medan det ute i världen ses som ett skolexempel på hur det ska gå till. Det är Iggesund Paperboards uppfattning efter 20 år av kundbesök från jordens alla hörn – där ”adoptivföräldrarna” till tiotusentals norrländska träd finns. 

Staffan Sjöberg på Iggesund Paperboard berättar att företaget mer än en gång fått höra kommentarer om det konstiga i att man lyfter fram det svenska återplanteringskravet för de utländska gäster som kommer. Det är ju inget nytt, menar kritikerna. Bara för att vi tycker att det är en självklarhet i Sverige betyder det inte att man i andra länder vet om att vi gör det – speciellt inte om vi aldrig berättar det, menar Staffan.Foto: Pia Gyllin

IggesundsBruk startade tillverkning för hundra år sedan och i dag står Iggesund Paperboard för hälften av kapaciteten för homogen helblekt kartong på den europeiska marknaden. 99 procent av tillverkningen går på export, något som gör att man har en något annorlunda bild av synen på svenskt skogsbruk än de flesta andra i branschen. 

– Holmen skog, som levererar vår skogsråvara, känner att situationen är kritisk och att de får så mycket negativ respons. Vi tycker tvärtom! säger Staffan Sjöberg, kommunikations­ansvarig på Iggesund Paperboard.

Det må se ut som kvittorullar till en räknemaskin, men det är gigantiska rullar med kartong redo att skeppas ut i världen från Iggesund i Hälsingland. För att få lite perspektiv: rummet på bilden är 125 x 30 meter och har en takhöjd på 21 meter.

Många av företagets kunder vet nästan ingenting om hur ett träd går från att vara just ett träd till att bli kartong. Ofta har de inte ens sett en skog. 

– Därför är det viktigt att de kommer hit, så att vi får visa dem. Vi försöker ge en ganska ärlig bild av hur det ser ut och hur det fungerar. Vi har fått oerhört positiva reaktioner.

Träd överallt

Bruket började ha kund­besök på 90-talet då man först märkte att information på plats behövdes.

– Då var det en stor debatt om att man högg ner träd och tillverkade onödiga förpackningar. Vi kände att vi nog måste visa hur det är i Sverige, säger Staffan som berättar att det mer än en gång stigit av kunder från tåget på perrongen i Hudiksvall som storögt och överraskat konstaterat att de sett träd överallt nästan hela resan. 

Hälften av tiden som de utländska kunderna tillbringar i Iggesund är man i skogen. 

– Vi har väldigt mycket informationsmaterial som vi kan visa, men det bästa är att gå ut i skogen och visa verkligheten. Många har aldrig sett en skog och definitivt aldrig varit inne i en. 

Vid ett kundbesök visar man hela processen, ända ner till den administrativa delen av en avverkning.

– Det är planering, traktdirektiv, Skogsstyrelsens dokumentation, allt sådant! Det är en unik transparens både för dokument och eftersom vi har allemansrätten så att det alltid är någon som ser om det blivit en körskada eller något vid en avverkning – och det är bra, för då kan vi ju rätta till det. 

Adopt a Tree

För att verkligen tydliggöra hur den svenska modellen fungerar har Iggesund Paperboard dragit igång kampanjen Adopt a Tree där de utländska gästerna inte bara får se skog, utan även blir faddrar åt en del av den.

– Vi funderade på hur vi skulle få dem att förstå att vi återplanterar. Det hela började med att vi gjorde ett presentkort och ville promota den produkten, men vi hade ingen gåva som var självklar. Då kom vi på att varje gäst skulle få tio träd som den ”adopterar”. De får inte träden, men de planteras i deras namn. Det är ett bra sätt för oss att föra ut det här med återplantering till våra utländska kunder så att de förstår, säger Staffan.  

– Vi har fått gliringar från svenskar att det inte är något nytt med återplanteringskravet, och det har de alldeles rätt i – men vi har ju inte kommunicerat det så ingen vet om det! Det giftfria skogsbruket är en annan sak. Det är ett särdrag för svenskt skogsbruk som vi också varit dåliga på att lyfta fram. Det som kanske är självklart för oss är säker­ligen inte känt för våra kunder i Italien eller USA. Vi måste basera vår kommunikation på våra internationella kunders kunskapsnivå, även om en och annan svensk drar på smilbanden.

Iggesund Paperboard

Iggesund Paperboard ingår i Holmen-koncernen. Man tillverkar kartongprodukter i Iggesund i Sverige och Workington i England. Man har tillverkat kartong i dessa fabriker sedan 60- respektive 70-talet. Iggesund Paperboard plastextruderar och laminerar kartongen i Strömsbruk i Sverige. 

99 procent av produktionen i Iggesund säljs på export. 

Iggesunds Bruk är ett integrerat bruk som tillverkar homogen helblekt kartong av kemisk massa (SBB, GZ). Produktfamiljen heter Invercote och används för grafiska produkter och förpackningar av högsta kvalitet. Exklusiva förpackningar för parfym, choklad, vin, sprit, cigaretter och cd-skivor är exempel på användningsområden.

Kartongbruket i Workington tillverkar produkt­familjen Incada som är en falskartong (FBB, GC) som främst används till förpackningar för hygienprodukter, hår­färgningsmedel, livsmedel och cigaretter, samt presentförpackningar för vin och sprit.

Produkterna uppfyller de högsta kraven på marknaden och Iggesund Paperboard är en av Europas största till­verkare av färskfiberbaserad kartong. 

Pia Gyllin
Pia Gyllin
Tel: 019-16 64 68
E-post: pia@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 21 april 2016

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste