På besök hos Fors MW

Med varumärken som Farma och Bigab är maskiner från Fors MW en välbekant syn runt om i Sverige och Europa. Stora resurser satsas på utveckling och företaget har ambitionen att ständigt vara drivande på marknaden.

 

Ulrica Fors Stenmarck och Peter Kastberg känner en stolthet i företagets historia. Inte minst över hur grundaren Leif Fors lyckades återvända efter en dramatisk brand som ödelade hela anläggningen. Ulrika berättar att redan veckan efter var verksamheten igång igen på Fors MW. Foto: Carolina Wahlberg

Ungefär 15 kilometer från Estlands huvudstad Tallinn ligger förorten Saue. Med 122 anställda sker här Fors MW:s tillverkning av Farma skogsvagnar och kranar, Bigab växlarvagnar samt Niab. Utöver huvudsätet i Estland har Fors MW även dotterbolaget Farma Norden AB med nio anställda som jobbar med eftermarknad från Norrköping, samt dotterbolaget Fors MW China i Shanghai med tre anställda inom sourcing. Både Peter Kastberg, bolagets vd, och Ulrica Fors Stenmarck, marknadschef och dotter till grundaren Leif Fors, är entusiastiska över företagets historia.

– När Leif Fors registrerade Fors MW år 1992 var bolaget det 46:e företaget i ordningen som registrerats i Estland efter att landet blivit självständigt från Sovjet. Det innebär att vi i dag är det äldsta svenska företaget i Estland, berättar Ulrica Fors Stenmarck.

Det som går som en röd tråd genom Fors MW:s hela produktprogram är att samtliga maskiner är beroende av att det finns en traktor.

– När det gäller varumärket Farma tillverkar vi ett tusental skogsvagnar samt ungefär 2 000 kranar varje år, berättar Peter Kastberg.

 

Farma skogsvagnar utgör ungefär hälften av företagets verksamhet. De tillverkas både med och utan kran.

Vad gör era produkter marknadsledande?

– För det första har våra produkter funnits väldigt länge på marknaden och under åren har vi byggt upp tre starka varumärken. Det signalerar att produkterna fungerar riktigt bra. Det som har gjort oss starka är att vi har lett vår egen produktutveckling, där all utveckling sker inom bolaget, säger Ulrika Fors.

I företaget tillämpas en form av ”ax till limpa”­filosofi, vilket betyder att så mycket som möjligt av utveckling och produktion ska göras inom företaget.

– Vi vill sköta hela utvecklingen för att på så sätt ha möjlighet att se vad som funkar i verkligheten. Om vi börjar outsourca för många delmoment finns risken att vi förlorar viktig kunskap om vad vi egentligen håller på med. Vi vill att det ska vara nära mellan utveckling och produktion, berättar Peter Kastberg.

– Kan vi inte komma på det själva ska vi inte producera det heller. Vår ambition är att leda utvecklingen och vi sätter en stolthet i att kunna ta fram produkterna själva, tillägger Ulrika.

Vilken är er senaste nyhet?

– Vår senaste nyhet på skogssidan är skogsvagnen Farma Generation 2. Det är en generationsserie som sträcker sig från 10-16 ton och den liknar ingen annan skogsvagn på marknaden. Vagnen ger ett helt annat vridmoment och tack vare den åtta-kantiga bockade centrumprofilen får vi en tåligare design som också gör att centrumröret lättare glider över höga stubbar och stenar. För oss är Farma Generation 2 ett resultat av flera år av utveckling och hårda tester, berättar Ulrika.

Vad är nästa steg inom skogsteknik och hur planerar ni att möta denna utveckling?

– Generellt ser vi att det i skogsbranschen, precis som i många andra branscher, blir mer och mer avancerade maskiner. Vi vänder oss dock främst till små- och mellanskaliga skogsbrukare och vi ser priset som väldigt avgörande. Vi vill helt enkelt göra riktigt bra produkter med en hög kvalitet till ett bra pris. Det är inom den ramen vi vill befinna oss, säger Ulrika, och fortsätter:

– Utan att säga för mycket kan jag dock säga att vi har stora planer på gång. Vi vilar aldrig, utan jag tycker det åligger oss som marknadsledare att driva utvecklingen framåt. Just nu jobbar vi intensivt med nya produktutvecklingar och det känns som vi är inne på något som kan bli en tillväxtprodukt för oss. En produkt som även kan komma att ta oss in på nya marknader.

– Trenden i världen går mot mer och mer små- och mellanskaliga skogsbruk. Mycket skog har varit statligt ägd och denna säljs nu ut i flera länder. I den processen har många tittat på den svenska modellen med mindre skiften och fler skogsägare. En sådan utveckling är såklart intressant för oss, då det öppnar möjligheter för oss att växa även utanför Europa. Vidare satsar vi mycket resurser på att värna om det varumärke vi har och vi jobbar mycket med vår eftermarknad. Att se till att de produkter som kommer ut ständigt håller den höga kvalitet som kunderna förväntar sig är otroligt viktigt.

Vilhelm Ektander
Vilhelm Ektander
Tel: 070 – 092 20 02
E-post: redaktionen@skogsaktuellt.se

Artikeln publicerades tisdag den 23 september 2014

Kommentera

Läser in facebook-kommentarer...

Senaste