Extremregn bakom urspårningarna – inte skogsavverkning

Sweco har på uppdrag av Skogsindustrierna genomfört en analys som nu fastställer orsaken bakom tågurspårningarna i Västernorrland. 

Ny analys från Sweco visar att extrema skyfall som vida översteg järnvägens avvattningskapacitet, tillsammans med den branta terrängen, låg bakom tågurspårningarna i Västernorrland i september. Foto: Privat 

Analysen visar att tågurspårningarna i Västernorrland den 6–7 september 2025 orsakades av extrema regn som vida översteg järnvägens avvattningskapacitet. Tillsammans med den branta terrängen ledde detta till kraftiga vattenflöden över banvallen.  

– Det här är den första analysen av vad som låg bakom urspårningarna vid Prästmon och Stugusjön i samband med skyfallen i september i år. Systemen för att leda bort och dränera vatten klarade inte av det kraftiga regnet. Att platserna ligger i ett utsatt område med branta terränger var också en bakomliggande orsak, medan skogsmarkens ålder eller avverkning inte var avgörande, säger Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor på Skogsindustrierna, i ett pressmeddelande.  

Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor vid Skogsindustrierna. Foto: Juliana Fälldin / Skogsindustrierna

Överbelastade dräneringssystem   

Vid Prästmon var regnet så kraftigt att alla trummor, diken och inloppskonstruktioner längs väg och järnväg blev överbelastade. Dräneringen av banvallarna samt intilliggande vägar räckte därför inte till för de stora vattenmängderna.  

Skogens ålder ej relevant 

Swecos analys visar även att tågurspårningarna hade kunnat inträffa oavsett skogens ålder eller om områden nyligen avverkats. Den extra lagringskapacitet som en helt oavverkad skog skulle kunnat ge förklaras endast ha en liten betydelse under dessa extrema skyfall.  

Det framkommer även att järnvägen skadades norr om Prästmon, där inga nya skogliga föryngringsytor finns, vilket visar att avrinningen i brant terräng blir kraftig vid stora regn oavsett skogliga förhållanden. 

Skogsbilvägar påverkade inte mängden vatten  

De skogsbilvägar som finns i området kan ha påverkat vattenflödet genom att fungera som kanaler och samla upp vatten som sedan letts till vissa punkter längs banvallen. De bedöms dock inte ha påverkat den totala mängden vatten som nådde järnvägen. 

– 75 procent av Sveriges vägnät är enskilda vägar. I skogen behöver både skogsägare och andra människor dessa vägar för att ta sig fram. Det behövs både ökade medel till och ökad rådgivning om klimatanpassning av vägar vid planering och underhåll. Det visar den nationella strategin för enskilda vägar som Skogsindustrierna tillsammans med branschen nyligen har tagit fram, säger Elin Swedlund. 

Analysen bekräftar att järnvägens avvattningssystem inte klarar extrema regn. Därför betonar Skogsindustrierna att underhåll och klimatanpassning av järnvägens infrastruktur är avgörande för att skydda banvallen och trygga transporten av skogsråvara. 

Ausrine Öhrström
Ausrine Öhrström
Tel: 019-16 64 64
E-post: ausrine@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 27 oktober 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste