Eldriven timmerbil rullar ut på skogsvägarna

Utvecklingen kring elektrifieringen av skogstransporter fortsätter. Sveaskog driftsätter nu en ny eldriven rundvirkesbil med kran som kommer att transportera virke i området mellan Värmland och Närke. 

En eldriven rundvirkesbil utgör testpilot i nästa steg i elektrifieringen av skogsbranschens fordonsflotta. Foto: Sveaskog

Projektet med den eldrivna rundvirkesbilen är ett samarbete mellan Sveaskog, VSV Unite och Åkeri AB Tage Palmqvist och ingår i det storskaliga initiativet TREE, som koordineras av Skogforsk.

Elektrifieringen av virkestransporter är en del i omställningsarbetet för att minska skogsbranschens klimatpåverkan. Alternativa drivmedel som HVO och biogas, och utvecklingen av längre och tyngre timmerbilar är andra områden som det satsas mycket på just nu. 

Timmerbilen ska ingå i ordinarie fordonsflotta och rulla i skogarna i ett område mellan Värmland och Närke. Foto: Sveaskog

En tydlig utmaning i elektrifieringen av timmerbilar är att transporterna oftast sker i glesbygd med tuffa vägförhållanden och med brist på laddningsmöjligheter.  

Syftet med den nya eldrivna rundvirkesbilen är att genomföra omfattande tester i fält för att hitta både styrkor och svagheter. Timmerbilen kommer att ingå i den ordinarie fordonsflottan och rulla i gränslandet mellan Värmland och Närke.

”Kommer säkert uppstå utmaningar”

– Vi vill driva utvecklingen mot ett väsentligt minskat fossilt beroende för transporter från skogen till våra kunder. Det kommer att bli mycket spännande att se hur den eldrivna rundvirkesbilen kan utgöra en pusselbit i vårt transportarbete framöver. Tillsammans med våra samarbetspartners VSV Unite och Åkeri AB Tage Palmqvist skapar vi möjlighet att följa bilen under en längre period och utvärdera i vilka transportuppdrag den gör bäst nytta, säger Anna Ahlin, teknikspecialist på Sveaskog, i ett pressmeddelande.

Det branschgemensamma TREE-projektet startade 2023 med målet att utveckla ett system för elektrifierade tunga transporter i skogsbranschen. Rundvirkesbilen är en av Sveaskogs två planerade elfordon inom projektet. Foto: Sveaskog

– Utmaningen för oss är att få till en fungerande logistik där vi kan leverera effektiva transporter i samma omfattning som för konventionella fordon, säger Sara Ståhl, Hållbarhets- och kvalitetsansvarig på VSV Unite.

Sara Ståhl från VSV Unite, Anna Ahlin från Sveaskog och Erik Palmqvist från Åkeri AB Tage Palmqvist samarbetar i projektet med den nya eldrivna timmerbilen. Foto: Sveaskog

Åkeri AB Tage Palmqvist är en lokal aktör och har kört virke åt Sveaskog i generationer. Nu kommer man att ansvara för den dagliga driften av den eldrivna timmerbilen. 

- Det är spännande att få möjlighet att vara en del av den fossilfria transportutvecklingen. I ett så här tidigt skede kommer det säkert uppstå utmaningar, men tillsammans med alla duktiga människor runt omkring oss så tror vi att det kommer att fungera på ett bra sätt, säger Erik Palmqvist, vd.

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades måndag den 30 juni 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste