Forskning om lågvoltsbatterier i skogen: ”Hoppas det blir ett paradigmskifte”
I ett projekt som sjösattes under våren undersöker Mittuniversitetet hur lågvoltsbatterier kan användas för att driva skogsmaskiner, pistmaskiner och andra arbetsfordon. Målet är bland annat minskade kostnader och förbättrad säkerhet.
Projektet utgår från forskning om lågvoltsystem på 48 V som Mittuniversitetet har
bedrivit i flera år. Arbetet fokuserar på att utveckla elektriska motorer som kan fungera effektivt med lägre spänning.
– Vi hoppas att detta blir ett paradigmskifte där man ser fördelarna och möjligheterna med lågvoltsbatterier. Hittills har elektrifiering fokuserat på fordon med lång räckvidd, vilket har krävt högvoltsbatterier. Men det är inte en nödvändig funktionalitet för alla typer av fordon, säger Peng Cheng, forskare vid forskningscentret Sensible Things that Communicate (STC) vid Mittuniversitetet, i ett pressmeddelande.
Han menar att det finns en stor marknad för elektriska motorer och att lågvoltslösningar förbättrar säkerheten.
– Genom att använda lägre volt minskar riskerna, samtidigt som vi kan uppnå samma funktionalitet som med high voltage-design, säger han.
Ett billigare alternativ
En annan fördel är att lågvoltsbatterier är billigare än traditionella högvoltsalternativ, enligt universitetet. Drygt 20 företag är involverade i utvecklingen av tekniken.
– Vi jobbar tillsammans med företagen för att förstå deras behov och få deras återkoppling. Det kan handla om skogsmaskiner, pistmaskiner eller grävmaskiner. Alla har olika krav och vi vill hitta de bästa lösningarna för olika branscher, säger Kent Bertilsson, projektledare och professor i elektronik vid Mittuniversitetet.
Projektet har en budget på cirka 15 miljoner kronor och finansieras av Interreg Aurora (9,5 miljoner) och andra finansiärer.