Värmländska tester med eldriven flislastbil: ”Ett världsunikt fordon”

Elektrifieringen av de skogliga transporterna fortsätter. I Värmland testas nu en eldriven flisbil som enligt Stora Enso ”…troligen är världens tyngsta och längsta eldrivna lastbil som får gå på publikt vägnät”. 

Den eldrivna flislastbil som nu ska testas i Värmland har 36 procent mer lastkapacitet än en vanlig lastbil, enligt bolagen som samarbetar i projektet. Foto: Stora Enso

Stora Enso och värmländska LBC Frakt har tillsammans med Scania tagit fram en eldriven flislastbil, som enligt Stora Enso kan transportera 36 procent mer last än en vanlig lastbil. Arbetet med flislastbilen är en del av TREE-projektet som koordineras av statliga Skogforsk och som syftar till att ställa om till fossilfria transporter i skogsnäringen.

– TREE är en systemdemonstration som ska visa att ett storskaligt skifte från diesel till el är möjligt och hur det påverkar arbetssätt, ruttplanering och affärsmodeller. Hypotesen är att om det fungerar i skogsbranschens komplexa miljö fungerar det också i de flesta andra branscher, säger Anna Pernestål på Skogforsk, i ett pressmeddelande.

Projektets övergripande mål är att 50 procent av skogsbrukets nya lastbilar är elektrifierade år 2030. 

Den eldrivna 94-tonsflisbilen beskrivs av Stora Enso som världens troligen tyngsta och längsta eldrivna lastbil som får gå på publikt vägnät.

Flisbilen kommer att köra transporter i området runt Stora Ensos bruk i Skoghall, vid Vänerns norra strand. Foto: Stora Enso

– Det här är ett världsunikt fordon som utmanar och effektiviserar lastbilstransporterna till en ny nivå som tidigare inte funnits i den elektrifierade lastbilsflottan. Att hitta fossilfria transportlösningar för skogsindustrins godstransporter gör att det finns en stor potential till utsläppsminskningar och minskad miljöpåverkan, säger Jörgen Olofsson, utvecklingschef transport på Stora Enso Skog, i ett pressmeddelande.

Flotta med flera elfordon

Lastbilen kommer att transportera flis i området kring Stora Ensos bruk i Skoghall som producerar bland annat konsumentförpackningskartong. 

Stora Enso, LBC Frakt och Scania förfogar nu över en egen flotta med eldrivna transportfordon: Två flistransportbilar, ett skyttelfordon för transporter av kartongrullar mellan bruk och terminal, en eldriven lastbil för att hantera restprodukter och två elektriska timmerbilar med egen kran.

Bruket i Skoghall i södra Värmland beskrivs som ett nav i logistiken för samtliga dessa elfordon. Att kunna testa både fordon och laddningsstation i samma system beskriver Stora Enso som ”…en unik förutsättning för en framtida systemlösning i verklig drift”.

Enligt Stora Ensos uppgifter ökade de svenska utsläppen av växthusgaser från vägtrafik med 18 procent förra året. De fem eldrivna fordonen i projektet kommer tillsammans kunna minska koldioxidutsläppen från värmländska vägar med 1 000 ton årligen, enligt bolaget. 

Fakta: Om projektet TREE

TREE betyder: Transition to efficient electrified forestry transport.

Sju demosajter: Småland, Östergötland, Gästrikland, Värmland, Närke, Medelpad och Norrbotten.

Budget: 157 MSEK investeras 2024-2026.

Antal lastbilar: Tolv.

Deltagare: Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt Värmland, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Laddbolaget, Nimbnet, Zelk Energy, Biometria, Linköpings universitet och KTH.

Källa: Skogforsk

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 28 mars 2025

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste