Byholma virkesupplag blev ett av Sveriges största turistmål
20 ÅR EFTER GUDRUN. Den tidigare militärflygplatsen Byholma utanför Ljungby blev en stor turistattraktion åren efter Gudrun. Här lagrade Vidakoncernen enorma mängder timmer. Virkestravarna var en minst sagt spektakulär syn.
Timmertravarna i Byholma mellan Halmstad och Ljungby mätte 13 meter på höjden och var två och en halv kilometer långa. På några få månader efter stormen Gudrun fraktades mer än en miljon kubikmeter virke till Byholmafältet, som tjänat som krigsflygfält fram till 1999.
Efter Gudrun köpte skogsbolaget Vida området av staten för att använda det som lagringsplats för virke. Varje dygn lossades upp till 200 timmerbilar och travarna vattnades för att motverka lagringsskador.
En gigantisk hamnkran, en Multidocker från Göranssons Åkeri, lossade timmerbilarna och skapade de enorma travarna. Föraren satt på tio meters höjd över en portal som gjorde det möjligt för timmerbilarna att köra under kranen. Fri höjd under benen var fem meter. Kranens räckvidd var drygt 20 meter och timmergripen tog med sig en trave på en timmerbil på två tag.
Blev ett turistmål
Helt utan marknadsföring blev Byholma ett stort turistmål och första året lockades upp emot 80 000 besökare till det som enligt Vidakoncernen var världens största timmerlager. De anställda var inte alltid lika roade som besökarna av tillströmningen av människor på den intensiva arbetsplatsen.
– I början av sommaren var det kaos. Turisterna sprang överallt. Sedan vi snitslade en bana går det bättre. Det är en strid ström med folk hela dagen, sa vikarierande platschef Mats Lenngren till Aftonbladet i juli 2005.
– De vill veta höjd, längd och hur mycket timmer det är. När de kommer fram står de bara och gapar, fortsatte han.
Platschef Kurt Lenngren var inne på samma spår i en intervju med Barometern i juli 2005.
– Under midsommarhelgen kom omkring tusen människor varje dag. Det är ett stort problem att man kör in här på området, folk bryr sig inte om parkeringsskyltarna. Det går inte att ha det så när vi ska jobba. Samtidigt vore det ju hemskt att stänga. Det är ju en sevärdhet, helt klart, sa han.
Besökstillströmningen styrdes så småningom upp och 2006 anordnades bussturer runt timmerlagret. Guider berättade om Gudrun, om avverkningen och om lagringen.
Den 29 april 2010 kördes det sista stormfällda virket ut från timmerlagret i Byholma.
Idag ägs flygfältet av Fortifikationsverket.
Fakta: Stormen Gudrun
· Nådde Sverige natten mellan 8 och 9 januari 2005.
· Ca 200 miljoner träd, motsvarande 75 miljoner kubikmeter virke, fälldes. Det är lika mycket som allt övrigt stormfällt virke i Sverige under 1900-talet.
· Elva människor avled under röjningsarbetet efter Gudrun.
· Som mest var 415 000 hushåll utan ström.
· I västra Blekinge uppmättes både högst medelvind (33 m/s) och kraftigast vindbyar (42 m/s).
· Skogsskadorna förvärrades av att marken var blöt och utan tjäle.
· 80 procent av alla träd som föll var gran.
· Flest träd föll i södra Småland.
· Omkring 50 000 skogsägare blev hårt drabbade.
Källa: Skogsstyrelsen, SMHI, Svenska Dagbladet