Mellanskog först ut med e-handel för skogsvårdsåtgärder
På Mellanskogs digitala plattform Skogstorget kan skogsägare nu beställa röjning av specifika områden till fast pris. Det är ett av de första stegen i Mellanskogs satsning på en e-handel för skogsvårdstjänster.
Plattformen Skogstorget är tillgänglig för alla privata skogsägare i Mellanskogs geografi, man måste alltså inte vara medlem i Mellanskog för att kunna logga in. Väl inloggad med hjälp av bank-id ser skogsägaren en automatgenererad översikt över sitt skogsinnehav. Olika bestånd är inritade i kartan och aktuellt röjningsbehov är markerat på ett speciellt sätt.
För varje område med röjningsbehov visas ett fast pris för röjningen, skogsägaren kan justera områdets storlek, rita in plats för parkering för entreprenörerna och skriva eventuella kommentarer.
Uppdraget läggs i varukorgen, skogsägaren kommer till kassan och kan slutföra beställningen, som skickas direkt till Mellanskogs produktionsledare.
− Det unika med denna lösning är att uppdraget går direkt till den som utför jobbet, inte via rådgivare eller inspektor. Tanken är att det längre fram ska kunna skickas direkt till entreprenören utan att vi har tittat på det, men där är vi inte än, säger Henrik Boström, chef utveckling och e-handel på Mellanskog.
Många intresserade
När vi pratar med Henrik Boström har funktionen Röjningsbehov varit aktiv i sex veckor. Under den tiden har drygt 20 000 användare varit inloggade på Skogstorget.
− En tredjedel av dem är skogsägare som inte är medlemmar i Mellanskog så det är väldigt roligt, säger han.
Runt 450 skogsägare har kikat runt på röjningsfunktionen och 22 har gått hela vägen och beställt ett röjningsuppdrag. Två av gallringarna har hunnit utföras vid vår intervju.
− Den först utförda kontrakterades till cirka 43 000 kronor och utfördes för 37 000, så det funkade ganska exakt som det är tänkt, säger Henrik Boström.
Fler funktioner kommer
Mellanskogs ambition är att lägga till fler skogsbruksåtgärder till e-handeln på Skogstorget. Gallring, föryngringsavverkning, markberedning och plantering är några exempel.
Vilka är fördelarna för skogsägarna?
− Många vill ha den fysiska kontakt som man har idag och det kommer man kunna ha även i framtiden. Vi minskar inte vår rådgivning eller förändrar den. Detta är till för den som inte vill ha den kontakten eller som vill båda. Det finns många som äger skog på distans som inte vill behöva ringa någon på kontorstid till exempel. Detta är ett modernt sätt att nå våra tjänster. En anpassning av oss och ett komplement, för att förbli relevanta för skogsägare, säger Henrik Boström.
Vad får Mellanskog ut av det?
− Vi blir fortsatt relevanta för fler skogsägare. Vi vill växa som förening och tack vare att detta funkar även för ickemedlemmar, når vi ut till fler.
Varför kommer detta just nu?
− Därför att det är tekniskt möjligt just nu. Vi har mycket mer data nu än tidigare, datorkraften som behövs fanns inte förut. Dessutom har AI blivit tillgängligt även för företag som Mellanskog. För tio år sedan var det här omöjligt.
Kommer det röjas mer i Mellansverige tack vare Skogstorget?
− Vi har fått 6 000 skogsägare som inte hade en plan hos oss att nu ha en skogsöversikt. Det borde öka intresset och förståelsen. Sedan förstår jag att det tar tid att våga beställa och utföra åtgärden, men jag tror absolut att vi kommer att få fler röjningar och bättre skötta skogar av detta, säger Henrik Boström.
Planer för 2025
I januari 2025 släpps tjänsten ajourhållning för skogsplaner, det vill säga automatisk uppdatering av skogskartan med åtgärder, tillväxt med mera.
En e-handelstjänst där skogsägare kan beställa plantor kommer också lanseras under nästa år.
Försäljningsmålet för 2025 gällande röjningar via Skogstorget är 300.
− Vi är stolta över att vi är först med den här satsningen. Mellanskog är inte det största företaget i skogsbranschen, så det är kul att vi ligger i framkant, säger Henrik Boström.