Farmas första skotare redo för serieproduktion
Farmas första skotare någonsin har nu visats upp för allmänheten i de svenska skogarna. Skogsaktuellt var på plats vid ett stopp på demoturnén för att fånga besökarnas intryck.
Skotarens huvudkonstruktör John Nordlund medger att det har funnits en viss spänning när teamet gav sig ut på demoturnén, men att de hela tiden känt sig trygga med konceptet.
− Vi är väldigt glada att se maskinen i sin hemmiljö i skogen och det är fantastiskt roligt att höra responsen från alla potentiella slutkunder. Vi började verkligen från noll i det här projektet, så det har varit en utmaning på alla sätt, säger han.
Den åttahjuliga skotaren Farma LF8 väger från 8,5 ton med 1:1 i lastindex. 600 millimeters däck är standard, vilket ger en bredd på 2,25 meter. Skotaren levereras i standardutförandet med en 7,2-meters kran. Motorn från Caterpillar är på 136 hästkrafter.
Rekommenderat riktpris i grundutförandet är 2,7 miljoner kronor. Skotaren kommer initialt att säljas av sju återförsäljare i södra Sverige och demomaskiner till dessa ligger i kö att produceras vid fabriken i Estland.
− Det är ett medvetet val att starta i södra Sverige, men det kan mycket väl bli fler återförsäljare framöver, säger Anders Svensson, Farmas försäljningschef för Skandinavien.
Egenutvecklad transmission
Den hydrostatiska transmissionen, som ger drift på alla åtta hjul, är det som tillverkaren framhåller som den främsta och mest unika lösningen med skotaren.
− Det gör att du får all kraft i backen och har konstant drift på alla hjul. En vinkelgivare i midjan gör att när du svänger styrs hastigheten på innerhjulen ner, vilket gör att du hela tiden har kraften ner i marken. Det bryter och bänder inget när du kör, säger Anders Svensson.
Åtta separata hjulmotorer, en vid varje hjul, med individuellt fördelad kraft ska minimera markskador när skotaren svänger. Henrik Götsten, konstruktör och eftermarknadschef, beskriver det som en helt egen lösning som gör att föraren får full dragkraft i alla situationer. Han menar också att det minimerar risken för skador på tekniken.
− Transmissionen är helt åtskild från hydraulikdelen, vilket gör att om något i det mekaniska skulle gå sönder, så kan det inte gå in i hydrauliken och förstöra. Det är en stor fördel mot hur det var byggt förr, säger han.
Mer skog kvar
En av alla nyfikna besökare vid demostoppet utanför Tingsryd var Per-Axel Rolfsson, som till vardags kör en Rottne H8-skördare för Vida. Han kör också de egna skotarna Vimek 610 och Rottne F10.
− Just möjligheten att slippa de stora gallringsmaskinerna och ha mer skog och volym kvar efter gallring gjorde mig intresserad av den här nya skotaren, säger han.
Han tycker att det ofta gallras alldeles för hårt nuförtiden och att det ibland arbetas lite för kortsiktigt i skogsbruket.
− Jag började som manuellhuggare 1984 och då var det ett helt annat tänk i gallringarna. Efter framför allt Gudrun ändrades mycket. Vissa bolag vill gallra till ungefär 800 stammar per hektar. Om sedan tio procent av det blir ”baggaträd” och vindfällen, då har du nästan ingen skog kvar. Om en normal förstagallring ligger mellan 1100 och 1300 stammar per hektar och tio procent försvinner, har du fortfarande mycket skog kvar, säger Per-Axel.
Farmas koncept med en skonsam skotare i en ganska ovanlig viktklass tror han har potential att bli lyckat.
− Den hade absolut kunnat vara ett bra komplement till en H8. Ekonomiskt tror jag inte det blir många kronor dyrare per kubik än att gallra med större maskiner.
Någon provkörning blev det inte för Per-Axel denna dag.
− Det är bättre att en som har kört den tidigare visar och får fram fördelarna med den. Jag såg den på mässan i Emmaboda också men detta blir ju tydligt på ett annat vis, säger han.
”Ett bra komplement”
En som däremot satte sig vid spakarna en stund var Magnus Gustafsson som driver Sångaremåla Entreprenad med fyra anställda och tre Gremo-skotare för gallring.
− Till alla Gudrunhyggen vi har här runt omkring är det många som vill ha lite mindre maskiner. Det finns ett stort intresse just nu av att hålla ihop bestånden mer och så länge priserna ligger där de ligger idag kan det funka. Skulle priserna sjunka en del blir det för dyrt för många. Men en sådan här maskin kan absolut bli ett bra komplement, säger han.
Farmas Henrik Götsten går efter demoturnén in i sin roll som eftermarknadschef för bolagets nya skotarsegment och ska bland annat utbilda återförsäljare, sköta supporten mot serviceverkstäderna och bygga upp ett reservdelsnät.
− Först ska vi summera vad vi har lärt oss under den här turnén. Väldigt mycket har varit positivt men folk har alltid önskemål och synpunkter och det försöker vi suga åt oss. Det är en resa innan vi har hamnat exakt där entreprenörerna vill ha sin maskin. Vi verkar vara helt rätt ute storleksmässigt, den reaktionen har vi faktiskt fått på många ställen, så det känns roligt, säger han.
Farma LF8
Tjänstevikt: Från 8 500 kg
Längd: 8,43 m (standard), 9,03 m (lång)
Bredd: 2,15 m (500 mm däck), 2,25 m (600 mm däck), 2,40 m (700 mm däck)
Transporthöjd: 3,2 m
Lastkapacitet: 8 500 kg
Grindarea: 2,6 m2
Lastutrymmets längd: 3,7 m (standard), 4,3 m (lång)
Transmission: 8WD Hydrostat
Styrsystem: Parker IQAN
Räckvidd kran: 6,7/7,2/8,5-C8.0 X-CEL
Markfrigång: 55 cm
Rek. riktpris: 2,7 miljoner kronor (i standardutförande)