Hestra Åkeri kör Sveriges första biogasdrivna virkeslastbil

Sveriges första timmerbil som drivs med biogas rullar nu ut på skogsvägarna i Götaland. Satsningen görs i ett samarbete mellan Sveaskog, Hestra Åkeri och Sydved.

Omställningen till fossilfria transporter är högt prioriterad i skogsbranschen. Den biogasdrivna timmerbilen är ett steg på vägen. Foto: Örjan Karlsson, Roxx Media

− Jag tycker att det är viktigt med miljö och hållbarhet och kände att det borde vara möjligt att få fram en virkeslastbil som kan köra timmer i skogen och drivs med biogas, säger Patrik Lindgren, ägare av småländska Hestra Åkeri, till Sydveds hemsida. 

Hestra Åkeri och Volvo har drivit utvecklingsarbetet i två år. Den biogasdrivna timmerbilen, en Volvo FH 500, kommer främst att köra för Sveaskog och Sydved.

Anna Ahlin, teknikspecialist på Sveaskog, menar att det är av stor vikt för skogsbranschen att hitta lösningar för att minska det fossila avtrycket. Foto: Magnus Stenlin

− Transporter står för en stor del av skogsbranschens totala koldioxidutsläpp. För att lyckas ställa om till ett hållbart skogsbruk är det av stor vikt att vi hittar lösningar för att minska det fossila avtrycket. Tack vare projektet har vi tillsammans med Hestra och Sydved möjlighet att vara med och följa och driva utvecklingen av biogas för skogsbruket, säger Anna Ahlin, teknikspecialist på Sveaskog, i ett pressmeddelande.

”Konkurrenskraftigt alternativ”

En utmaning med konstruktionen har varit att få plats med krypväxel tillsammans med biogastankarna.

Patrik Lindgren, ägare av Hestra Åkeri, ska utvärdera funktionalitet och miljönytta och sedan avgöra om åkeriet ska satsa på fler biogasdrivna virkeslastbilar. Foto: Örjan Karlsson, Roxx Media

− I en rundvirkesbil som går på biogas är krypväxel en förutsättning för att kunna starta ett tungt ekipage på skogsvägar. Tack vare det arbete som har gjorts, har vi nu möjlighet att ha rundvirkesbilen i ordinarie flöde. Som transportörer känner vi ett stort ansvar för att vara en del av utvecklingen och bidra till omställningen mot fossilfria transporter, säger Patrik Lindgren på Hestra Åkeri. 

− Körlängden på en tank är nästan som som en vanlig timmerbil, det vill säga omkring 50-60 mil, säger Anders Westström på Sydved. Foto: Örjan Karlsson, Roxx Media

− Biogas kommer vara ett av flera alternativ till fossila drivmedel som det kommer vara mycket intressant att följa utvecklingen kring de närmaste åren. Med en bra räckvidd och ett nät av tankstationer som förtätas kommer det vara ett konkurrensmässigt alternativ, säger Anders Westström, inköpsansvarig transport på Sydved. 

Timmerbilen kommer att köras i Jönköping, Värnamo och Varberg, främst på uppdrag av Sveaskog och Sydved. 

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 22 november 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste