Elprojekt i Gullspång: Ordentligt test för batteridrivna motorsågar
I ett omfattande förbättringsarbete med elnätet i Gullspång har elnätsföretaget Ellevio använt sig av i stort sett endast eldrivna maskiner. Exempelvis gjordes avverkningar med batterimotorsågar. Vi har frågat entreprenör Rasmus Helge hur det gick.
Projektet i Gullspång, Västergötland, gick ut på att lägga ny elkabel för att ansluta ett nybyggt ställverk till elnätet. Från maj till september har sju kilometer ny markkabel lagts ner och nya nätstationer och kabelskåp har byggts.
Elnätsföretaget Ellevio har som mål att 2030 helt använda sig av elektrifierade fordon och arbetsmaskiner vid elnätsbyggen och årets projekt är ett steg på vägen. Eldrivna grävmaskiner, hjullastare, lastbilar och bilar har använts under parollen ”El byggs med el”.
Ellevio anlitade Axeda Entreprenad för markarbetena och Axeda anlitade i sin tur Wäggetorp Gård AB för avverkningsuppdragen, som helt har utförts med batteridrivna motorsågar av senaste modell.
− Jag måste säga att de har kommit långt med de nya elsågarna. Vi har kört med elklättersågar i två år innan det här projektet och det märks stor skillnad på bara de här åren. De nya är framför allt kraftfullare. Även batterierna har blivit bättre, säger Rasmus Helge, som driver Wäggetorp Gård AB tillsammans med sin far.
Funkar som mobilbatterier
Wäggetorp Gård AB har blivit sponsrade av Husqvarna med två 542i XP-sågar, en klättersåg av samma modell, batterier och sågskyddskläder. I gengäld har Husqvarna fått synas i olika sammanhang där projektet har uppmärksammats.
Rasmus köpte sin första batteridrivna motorsåg 2021 och den håller ganska bra fortfarande, berättar han.
− Det är klart att man märker att batterierna har blivit sämre, men jag använder dem än. De funkar som batterier till en telefon egentligen – med tiden laddar de ur snabbare, säger Rasmus.
Bra för klättringsjobb
Husqvarna 542i XP (systermodellen T542i XP är utrustad med topphandtag) var världens första batteridrivna motorsåg med koppling när den lanserades i april 2023. Rasmus är nöjd med sågen och ser egentligen inga nackdelar med att använda batterisåg i stället för bensinsåg – dock beroende på vilken typ av fällningsarbete det handlar om.
− Till det som vi oftast jobbar med, ta ner träd på tomter och kapa grenar, har tekniken kommit riktigt långt. Det är nästan inget underhåll – bara att ladda batteriet, fylla sågkedjeolja och köra. Sågen startar alltid, du behöver inte rycka i ett startsnöre och den blir aldrig sur. Det är också smidigare att skicka upp ett laddat batteri i trädet än att skicka ner hela sågen, tanka och skicka upp den igen, säger han.
Till ”vanligt” skogsarbete med större träd skulle han dock fortfarande rekommendera bensinsågar.
− Kör du vanlig gallring och avverkning i din egen skog till exempel, är det nog inte optimalt med batterisågar än. Men jag tror att utvecklingen kommer gå framåt ganska snabbt. Det blir mer och mer el i skogen, tror Rasmus.