Stora Enso skjuter medvetet upp betalningar – nu pudlar vd:n
Dagens industri har avslöjat hur Stora Enso i både juni och september hoppat över betalningar till leverantörer en vecka för att dopa kassaflödet. Personalen blev instruerad att skylla på interna problem om någon skulle undra. Vd Hans Sohlström medger nu att bolaget gått för långt.
− Vi värdesätter våra leverantörer, vilka är centrala för vår verksamhet och för vår framgång. Vi beklagar eventuell påverkan eller olägenhet som dessa extraordinära handlingar kan ha haft på dem och deras verksamhet. Våra värderingar är att leda och göra vad som är rätt och vi vill främja en kultur av öppenhet och integritet i allt vi gör, säger Stora Ensos vd Hans Sohlström i ett pressmeddelande.
Bolaget beskriver det inträffade som ”…extraordinära åtgärder i syfte att förbättra kassaflödet” och att beslut har tagits att framöver inte göra samma sak igen.
Enligt bolaget har kassaflödeseffekten av de uppskjutna betalningarna i slutet av de båda kvartalen i genomsnitt varit 70 miljoner euro, vilket motsvarar cirka fyra procent av leverantörsskulderna. Bolaget skriver vidare att detta inte är väsentligt i förhållande till Stora Ensos totala kassaflöde och likviditet.
Avslöjandet kring Stora Enso: Detta har hänt
Skogsindustrikoncernen Stora Ensos ledning har gett order om att kortsiktigt dopa kassaflödet genom att flytta fram schemalagda betalningar under sista veckan i september till fjärde kvartalet.
För Stora Enso, med finska staten och familjen Wallenberg som största ägare, innebär åtgärden att det redovisade operativa rörelsekapitalet för tredje kvartalet minskar då bolaget har större leverantörsskulder vid kvartalsskiftet.
Dagens industri, som står bakom avslöjandet, kan också visa upp ett internmail där de anställda uppmanas att skylla på ”interna problem” vid eventuella frågor.
För de underleverantörer som inte får sina pengar i tid kan det i värsta fall leda till likviditetsbrist.