Norra Skog vill se större järnvägssatsning
I regeringens infrastrukturproposition för 2026-2037 satsas 1 171 miljarder kronor på nyinvesteringar, drift och underhåll av Sveriges transportsystem. Norra Skog önskar att järnvägen hade fått en större del av pengarna.
− Vi välkomnar givetvis satsningarna på vägar, det är viktigt i norr och för landsbygden. Bland annat satsas det på vägar med bärighetsklass fyra, som kan ta tyngre och längre lastbilar, vilket effektiviserar frakten och gör den mer miljövänlig. Men vi behöver även få en fungerande järnväg och ser fram emot att det satsas på underhåll och att Norrbotniabanebygget sätter fart, säger Patrik Jonsson, chef Skog & Virke på Norra Skog i ett pressmeddelande.
Av summan som satsas i propositionen föreslås 607 miljarder användas för nyinvesteringar i transportsystemet.
Cirka 210 miljarder går till drift och underhåll av järnväg.
Mer än vad som satsas på järnvägen, 354 miljarder, går till drift och underhåll av väg.
Ökad järnvägsfrakt
Patrik Jonsson på Norra Skog menar att underhållet av järnvägarna är undermåligt i dagsläget. Trots det ökade Norra Skog förra året andelen frakt på järnväg med 30 procent. 2022 var motsvarande andel 40 procent.
− En stor anledning till att vi lyckas med detta är att vi satsar på egna terminaler. Bland annat är virkesterminalen i Östavall en viktig kugge. Den anläggningen invigdes lördagen den 5 oktober tillsammans med vår nya timmersortering i Kåge – som faktiskt är ett av världens mest moderna sågverk. Vi satsar stort, men då måste underhåll och utbyggnad av vägar och järnvägar hänga med, säger han.