Scanias nya eltimmerbil är laddad för framtiden

Under branschmässan Elmia Lastbil premiärvisade Scania sin nya eltimmerbil med tandemdrift och kran. Det är världens första eltimmerbil som ska gå i drift som en vanlig timmerbil – hämta virke i skogen och transportera det till terminal. 

Världens första eldrivna timmerbil med kran är presenterad och besökarna på Elmia Lastbil uppmanades att ta sig en ordentlig titt. Foto: Pär Andersson

Timmerbilen ska enligt planen vara i full drift på bland annat Medelpads skogsvägar från början av oktober i år. Rolf Lövgren Åkeri & Entreprenad AB äger bilen och kommer att driva den med stöd av SCA. Eltimmerbilen är det senaste resultatet av forsknings- och innovationsprojektet TREE:s arbete. Projektet samordnas av Skogforsk och till exempel Scania, flera av landets största skogsbolag och transportbolag deltar. 

− Skogsbruket står för en femtedel av Sveriges alla transporter på väg. Samtidigt kommer ungefär hälften av alla skogsbrukets koldioxidutsläpp från transporter. Så det här projektet hjälper till både i den stora omställningen av transportsystemet men också med skogsbrukets egen omställning, säger Anna Pernestål, seniorforskare vid Skogforsk.

20 mils räckvidd

Eltimmerbilen är en sexväxlad Scania 45R med tandemdrift och kran. Lastbilen är byggd för att klara skogstransporter på upp till 72 ton. Räckvidden beräknas enligt Scania i praktiken ligga på cirka 20 mil inklusive lastning med egen kran i skogen. 

Skogsindustriernas mål för elektrifieringen är ambitiösa och Scania beskriver det som att: ”Skogen blir därmed ett laboratorium för utbredd elektrifiering av vägtransporterna”. Foto: Pär Andersson

Installerad batterikapacitet är 624 kWh. Laddningstiden från noll till 100 procent vid 375 KW är cirka 85 minuter. 

− Skogen är precis som tidigare i historien vår ledstjärna för att etablera robusta produkter som klarar drift för andra applikationer också, konstaterar Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för e-mobilitet på Scania. 

Snabb utveckling

Projektet TREE:s mål är att hälften av skogsbrukets nya lastbilar ska vara elektrifierade år 2030. För att nå målet har man etablerat sju olika demosajter runt om i landet. Sajterna har olika förutsättningar gällande exempelvis miljö, affärsupplägg och arbetssätt och tanken är att deltagande bolag genom samarbete och praktiska tester ute i verkligheten ska få projektet att gå framåt. 

Fredrik Allard, Senior Vice President och chef för e-mobilitet på Scania, avslöjade att bolaget nästa år kommer att introducera ett nytt batteri på 728 kWh. Foto: Pär Andersson

− För två år sedan stod vi här på Elmia Lastbil och presenterade vår första elektriska timmerbil. Den hade ingen kran och var en terminalbil som har gått mellan två fasta punkter. Timmerbilen som presenteras nu har dubbelt så stora batterier, tre gånger så hög laddeffekt, tandemdrift och kran. Den är byggd för mer utmanande transporter och är mycket mer lik en ”vanlig” timmerbil, säger Anton Ahlinder, verksamhetsutvecklare på SCA.

LBC Frakt i framkant

Den nya eltimmerbilen är en av tolv ellastbilar som ingår i projektet TREE. Ett annat av fordonen är en eldriven flisbil som rullar i Värmland för åkeriet LBC Frakts räkning. Den demosajten är kopplad till Stora Enso och kartongbruket i Skoghall utanför Karlstad. På uppdrag av Stora Enso och i samarbete med LBC Frakt ska flisbilen transportera cellulosaflis från regionala sågverk till bruket i Skoghall. 

Lars Reinholdsson, vd på värmländska LBC Frakt, berättade om varför hans bolag vågar satsa på att ligga i framkant i elektrifieringen av tunga transporter. Foto: Pär Andersson

− För oss och vår affär är det helt avgörande att ligga i framkant när det gäller klimatneutrala transporter, sa LBC Frakts vd Lars Reinholdsson när den nyheten presenterades. 

Lars Reinholdsson var även på plats i Jönköping när den nya eltimmerbilen premiärvisades och han betonade återigen vikten av att transportbranschen ligger långt framme för att skynda på omställningen.

− Det är viktigt att du som logistikoperatör törs testa, så får man lära sig saker efterhand, säger han.

Långsiktig styrning

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) invigde årets Elmia Lastbil och deltog senare även i seminariet om eltimmerbilar i Scanias monter. Foto: Pär Andersson

På plats på Elmia Lastbil var också infrastrukturminister Andreas Carlson (KD), som inte bara påpekade att hans pappa varit lastbilschaufför, utan även pratade om klimatmålen ur ett större perspektiv.

− Senast 2045 ska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter vara i princip noll för att Sverige ska kunna nå det långsiktiga miljömålet. TREE-projektet är en del i att nå det målet.

Ministern pratade också om det ökade behovet av el som följer av omställningen till fossilfria drivmedel.

− Energisystemen ska byggas ut för att till 2040 kunna leverera hundra procent el som är fossilfri. Det innebär att produktion och distribution kommer behöva byggas ut kraftigt, sa Andreas Carlson.

När Lars Reinholdsson på LBC Frakt fick skicka med sig ett önskemål till politikerna, valde han en långsiktig energi- och transportpolitik. 

− Man kan inte ändra på reduktionsplikt, skatter och biogasregler så fort det är valår. Vi måste spika ihop det här hårdare. Politikerna måste vara så tuffa mot sig själva att man tar beslut i vissa viktiga frågor på lång sikt, säger han.

 

Fakta: Om projektet TREE

TREE betyder: Transition to efficient electrified forestry transport.

Sju demosajter: Småland, Östergötland, Gästrikland, Värmland, Närke, Medelpad och Norrbotten.

Budget: 157 MSEK investeras 2024-2026.

Antal lastbilar: Tolv.

Deltagare: Skogforsk, Scania, Stora Enso, Sveaskog, Södra, SCA, Holmen, Closer, LBC Frakt Värmland, Dalafrakt, Virkeslogistik Mellansverige, VSV Unite, Alltransport Östergötland, OP Höglunds, Laddbolaget, Nimbnet, Zelk Energy, Biometria, Linköpings universitet och KTH.

Källa: Skogforsk

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 01 oktober 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste