Lyckade försök med geofencing för timmerbilar
Under ett år har Trafikverket i samarbete med SCA Skog och ett antal åkerier testat digitala hastighetshinder, så kallad geofencing, i skarpt läge på vägarna. Projektet har varit lyckat och åkerierna vill nu fortsätta att använda tekniken.
Pilotprojektet har omfattat ett fyrtiotal timmerbilar som har rullat genom fyra orter i Jämtland och Västernorrland; Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå. Vägsträckorna går genom orter med mycket tung trafik där barn och äldre använder landsvägen för att ta sig till skola, skolbuss eller som promenadstråk. Invånarna i närheten har upplevt en otrygghet i samband med att de använt vägen.
Att bygga om för att höja trafiksäkerheten på vägarna är svårt, dyrt och inte alltid samhällsekonomiskt lönsamt, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande. Tanken med geofencingprojektet var att med enkla medel kunna öka trafiksäkerheten och tryggheten för människor som vistas på vägarna.
”Ett bra hjälpmedel”
Tekniken innebär att man med hjälp av gps-punkter skapar zoner där timmerbilen känner av när det är dags att anpassa hastigheten.
− Försök med digitala hastighetsgränser, så kallad geofencing, är i sig inget nytt, däremot är test på vägar i landsbygd en ny miljö för tekniken. Vi har använt teknik som finns i moderna lastbilar men som behövt viss intrimning för att slå till precis när den ska och inte när man kört en bra bit in i en zon, säger Jan Lindgren, senior utredningsledare på Trafikverket och ansvarig för pilotprojektet i Norra regionen.
Fermgruppen AB är ett av de deltagande åkerierna och chauffören Christoffer Söderblom är nöjd.
− Tekniken är ett väldigt bra hjälpmedel på vägar med lägre hastigheter och mycket bebyggelse precis intill. Den gör att man blir ännu mer på tårna, säger han i ett pressmeddelande från SCA.
Nöjda förare
Jan Lindgren på Trafikverket bekräftar att responsen från timmerbilsförarna har varit god och att de inte vill vara utan systemet nu när de provat på det. Enligt Trafikverket har pilotprojektet visat goda resultat när det kommer till att öka hastighetsefterlevnaden på sträckorna.
Lars Nolander, logistikchef vid SCA Skog, berättar i ett pressmeddelande att han ser en stor potential i tekniken med geofencing.
− Tekniken är lätt att applicera och den finns redan i alla nya Scania-bilarna så varför inte nyttja den. Sedan hoppas jag att fler lastbilstillverkare följer efter, säger han.