Första skogsmaskinen med fossilfritt stål från SSAB: Här visas prototypen

Ponsse är först i världen med att kunna visa upp en skogsmaskin som delvis är tillverkad i fossilfritt stål från SSAB. – Det finns ett stort intresse i skogsbranschen för att på sikt plocka bort sin miljöpåverkan, säger Thomas Hörnfeldt på SSAB. 

Thomas Hörnfeldt, Vice President Sustainable Business på SSAB, var på plats under Ponsse Show 2024 och berättade om samarbetet kring fossilfritt stål mellan SSAB och Ponsse. Foto: Pär Andersson

För drygt ett år sedan tecknade det globala stålföretaget SSAB och Ponsse ett avtal som skulle göra Ponsse till världens första skogsmaskintillverkare som kunde visa upp en del av en skogsmaskin tillverkad i fossilfritt stål från SSAB. Under årets Ponsse Show demonstrerades en Ponsse Buffalo med lastgrind och bankar i fossilfritt stål. Prototypen ska nu testköras av entreprenörer i Finland.

Thomas Hörnfeldt, Vice President Sustainable Business på SSAB, berättar att bolagens samarbete sträcker sig långt tillbaka i tiden och därför blev projektet som resulterade i skotarprototypen ett naturligt nästa steg. 

Lastgrind och bankar på prototypen, en Ponsse Buffalo, är tillverkade i fossilfritt stål. Maskinen ska under hösten testköras i skogsterräng i Finland. Foto: Pär Andersson

− Vi vill visa hur framtiden kan se ut. Det finns inget som säger att vi bara kan använda fossilfritt stål i bankar och lastgrind – det var helt enkelt bara den typen av material vi hade tillgängligt från vår pilotanläggning. Egenskapsmässigt är det helt likvärdigt med konventionellt stål, säger han. 

Skogsbranschen går i täten

SSAB har samarbeten inom fossilfritt stål med en lång rad bolag i olika branscher. Det fossilfria stålet tillverkas i en pilot-/forskningsanläggning i Luleå som har en produktionskapacitet på ett ton per timme. Det kan jämföras med att SSAB tillverkar åtta miljoner ton konventionellt stål per år och därför blir det tydligt att leveranserna av fossilfritt stål är begränsade, berättar Thomas Hörnfeldt.

− Fordonsbranschen i stort ligger väldigt långt fram när det gäller fossilfritt stål. Både i fordons- och byggindustrin finns ett stort intresse eftersom materialen har så stor inverkan på de branschernas produkter, säger han.

Hur stort kommer detta att bli för Ponsse och skogsbranschen?  

− Det kommer att bli stort för det är det här man vill. Det finns ett stort intresse i skogsbranschen för att minska och på sikt plocka bort sin miljöpåverkan. Alternativa drivmedel är kanske det första man tänker på, men materialens miljöpåverkan är också väldigt viktig i omställningen. Med fossilfritt stål kan vi gynna utvecklingen utan att påverka materialet i övrigt.

Vad är i stora drag skillnaden mellan konventionellt och fossilfritt stål?

− För att göra stål måste man använda järnmalm och järnmalm är i princip järnoxid. För att göra järn av järnmalm måste du plocka bort syret och ända sedan man kom på masugnen någon gång på 1300-talet har det gjorts med hjälp av kol. Syret flyttar över från järnmalmen, det bildas koldioxid och du har skapat järn. För varje ton järn du får fram bildas det åtminstone ett och ett halvt ton koldioxid. Det är mycket och det vill vi plocka bort. 

De första kontakterna mellan Ponsse och SSAB i frågor om fossilfritt stål togs 2022. För drygt ett år sedan tecknades ett avtal om att SSAB skulle leverera fossilfritt stål till skogsmaskintillverkaren. Foto: Pär Andersson

Så hur tillverkas fossilfritt stål?

− Det vi nu gör i pilotskala i Luleå är att vi använder vätgas i stället. Vi använder fossilfri el och delar vatten i väte och syre och exponerar järnmalm för vätgas. Då flyttar syret i järnmalmen inte över till kol utan till väte och bildar diväteoxid, det vill säga vatten, som biprodukt i stället. Ingen koldioxid alls bildas. 

När tror du att det kommer finnas krav på fossilfritt stål i skogsmaskiner?

− Krav kan man diskutera, men vi kan konstatera att kostnaden för att tillverka konventionellt stål kommer att öka ganska kraftigt i Europa de kommande fem till tio åren. När vi på SSAB började titta på detta 2018 kostade det ungefär fem euro per ton att släppa ut koldioxid i Europa. Idag kostar det 95 euro er ton och det kommer att öka ännu mer. Därför är det ganska attraktivt med ett stål som inte bidrar till några utsläpp och dessutom har hållbarhetsmässiga fördelar, säger Thomas Hörnfeldt.  

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 30 juli 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste