Gina Tricot lovade kunderna en skog – köpte 503 träd

Klädföretaget Gina Tricot anlitade influencern Bianca Ingrosso för att fronta en kampanj där man lovade att plantera en egen skog för att stärka den biologiska mångfalden. Efter en granskning anklagas företaget nu för greenwashing.

Bianca Ingrosso frontade Gina Tricots klimatkampanj där klädjätten utlovade en ”Gina Tricot Forest” för att belysa vikten av biologisk mångfald. Nu anklagas företaget för greenwashing, alltså att ha vilselett sina kunder att tro att miljöinsatserna var större än de i själva verket var. Bilden är från en annan av Gina Tricots reklamkampanjer. Foto: Gina Tricot och Mostphotos. Montage: Pär Andersson

”Skogen” som den svenska klädjätten har köpt tack vare sin klimatkampanj, som genomfördes under maj och juni 2022, består i själva verket av 503 ekplantor på en yta av omkring 0,16 hektar. Det visar en granskning som Sveriges Television har gjort. Träden är planterade på en åker i danska Kalundborg, på en del av en yta där det danska företaget EcoTree har planterat 17 600 träd. Marken ägs alltså inte bara av Gina Tricot, utan av 150 privatpersoner och minst 20 företag.

− Det luktar väldigt mycket greenwashing, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi vid SLU, till SVT Väst. 

Gina Tricot betalade 80 000 kronor för de 503 träden. Detta efter att Bianca Ingrosso på sin YouTubekanal med över 400 000 prenumeranter utlovat: ”Gina Tricot kommer alltså att odla en helt egen skog som heter Gina Tricot Forest. Jag tycker att det här är helt fantastiskt faktiskt”.  

Två bikupor

Klädjätten lovade också att placera ut bikupor i skogen om kunderna betalade 10 kronor extra när de köpte kläder från kampanjen. Bianca Ingrosso formulerade det som att skogen kommer att fyllas med bikupor för att naturen ska fortsätta att blomstra. 

Denna del av kampanjen inbringade 28 000 kronor som resulterade i två bikupor, utplacerade i kanten av den danska skogsplanteringen. 

En expert som SVT pratat med uppskattar att Bianca Ingrosso fick mellan fem och tio miljoner kronor för att göra reklam för kläderna och berätta om ”Gina Tricot Forest”. 

Gina Tricot skriver i en kommentar på sin hemsida (11/6): ”I kampanjen användes formuleringen ’Gina Tricot Forest’. Med facit i hand kan vi konstatera att antalet träd som finansierades av Gina Tricot inte uppfyller den vetenskapliga definitionen av begreppet skog. Vi kunde i stället sagt ’del av en skog’ eller ’bidrag till en skog’. Initiativet bidrar till att binda koldioxid och inte minskade utsläpp av koldioxid som nämndes i kampanjen.”

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 11 juni 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste