Kraftig uppgång för Logosol: ”Vi har alla chanser att fortsätta växa”

Logosol AB, som tillverkar och säljer kedje- och bandsågverk för hemmabruk, har lyft sitt resultat från cirka 1,4 miljoner kronor 2018 till knappt 30 miljoner 2022. Omsättningen har under samma period ökat med runt 90 procent. Vd Fredrik Forssberg förklarar företagets framgångsfaktorer.

 

Fredrik Forssberg tillträdde som vd på Logosol i december 2021, efter en kortare period som CFO på samma företag. Foto: Logosol


− Vi har fått upp försäljningsvolymerna på senare år. Det beror dels på att folk vet vad de får av oss och dels är det en effekt av höga virkespriser över hela världen. Folk sågar mer själva hemma nu. Vi har ett bra rykte och folk väljer Logosol i stor utsträckning. Pandemin ledde till att många spenderade mer tid på sina gårdar och ägnade mer tanke åt självhushållning. Att såga själv är ett sätt att få avsättning för virke som är för grovt, för klent eller för krokigt eller om man inte har tillräcklig volym att sälja som leveransvirke och så vidare.

Hur såg försäljningen ut 2023?

− Året präglades av svåra omvärldsfaktorer, vilket har märkts inte minst i vår amerikanska och tyska verksamhet. I USA var det till stor del inflation och ränteläge som påverkade och Tyskland har ett energiproblem som de inte riktigt har rett ut. I Sverige har försäljningen hållits uppe ganska bra, ungefär i nivå med 2022. En tredjedel av vår omsättning kommer från den svenska marknaden. Sammantaget kommer 2023 kommer inte riktigt ha samma höjd som 2022.

Vad betyder det att ni har all tillverkning i Härnösand?

− Många konkurrenter lever på att importera produkter från till exempel Asien. Om de ökar volymerna ökar även deras direkta kostnader. Den problematiken har inte vi. Vi producerar allt här i Härnösand, nu dessutom i vår splitternya anläggning som vi tog i bruk i december. 

Hur ska ni hålla uppe er försäljning om virkespriserna vänder nedåt, speciellt nu när många redan har köpt ett eget sågverk? 

− I Skandinavien är vi en stor spelare och har en stor marknadsandel. Tyskland är vår näst största marknad, och även i Nordamerika har vi ett bra rykte men där är vi inte stora. Det finns amerikanska och kanadensiska aktörer som är större än vi idag, men vi är kända bland folk i branschen och vet att vi är mycket konkurrenskraftiga.

− Sedan finns det många som tycker att hemmasågande verkar spännande men som ännu inte köpt ett sågverk. Och så finns det många som ännu inte vet att de tycker om att såga. Marknaden globalt är inte mättad och vi är ingen stor spelare utomlands, så det finns alla chanser att fortsätta växa. 

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 24 april 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Björken, vilken multikonstnär!

Krönika: In i det sista tänkte jag att det här får bli en krönika om det stundande EU-valet och skogens roll. Men sen åkte jag söderut och mötte vårens spirande grönska vilket för en stund upplöste politikens virrvarr ur sinnet. Särskilt närvarande var björken – i form av höga pollenhalter och alla små musöronen som kommit att klä, de tidigare nakna grenverken. Och jag kände att det skulle vara på sin plats för mig, som skogsvetarstudent i björkarnas stad, att tillägna Sveriges vanligaste och kanske alldagligaste (?) lövträd en krönika. För även om få anser att björken är kungen i djungeln, så är den ständigt aktuell och inte minst inom skogsbruket där den är på frammarsch.

 

Kommentera