SCA utvecklar världens första eltimmerbil med kran
Till hösten ska SCA:s nya eltimmerbil vara klar. Det blir världens första eldrivna timmerbil som är anpassad för transporter från upplag till terminal.
För knappt två år sedan presenterade SCA tillsammans med bland andra Scania och Skogforsk världens första 100 procent eldrivna timmerbil. Den har varit i drift sedan dess och transporterat virke mellan Gimonäs virkesterminal och Obbola pappersbruk utanför Umeå.
Hösten 2024 tar SCA nästa steg inom hållbara virkestransporter när den första eltimmerbilen med kran ska invigas och rulla ut på skogsvägarna.
− Vår nya eltimmerbil har en bättre räckvidd och kommer att köra till virkesavlägg i skogen där den lastar virke för transport till en av våra virkesterminaler. Vi räknar med att bilen ska ge 170 ton lägre koldioxidutsläpp per år jämfört med en vanlig timmerbil, säger Anton Ahlinder, verksamhetsutvecklare vid Industriförsörjning på SCA Skog, i ett pressmeddelande.
Under tillverkning
Timmerbilen ska ägas och köras av ett åkeri som SCA har ett nära samarbete med.
− Vi stöttar så klart åkeriet, men det är de som kommer att stå som ägare till bilen. Så gör vi även med våra konventionella virkestransporter och vi vill att fler åkerier ska våga ta steget över till elbilar när det blir möjligt, säger Anton Ahlinder.
Vilket område bilen kommer att trafikera presenteras längre fram. Just nu är eltimmerbilen under tillverkning i Scanias fabriker, sedan följer en rad tester innan leverans till SCA och åkeriet för invigning och driftstart.