Södra ska köra flis med eldriven lastbil

Södra investerar i en eldriven tung lastbil som ska transportera flis. Lastbilen är enligt Södra en milstolpe i föreningens mål om en övergång till fossilfria transporter.

− Ett större skifte till fossilfria elektrifierade vägtransporter är definitivt på gång. Det ska bli spännande när elflisbilen integreras i Södras dagliga produktion, säger Patrik Svanberg på Scania Sverige AB, i ett pressmeddelande. Foto: Scania

Elflisbilen är en Scania 45R med en lastkapacitet på upp till 64 ton. Räckvidden är 25 till 30 mil och lastbilen ska göra regionala transporter i östra Småland. Tre integrerade elmotorer ger en kontinuerlig effekt som motsvarar 610 hästkrafter. Lastbilen är utrustad med den största batteriinstallationen på 624 kilowattimmar. Laddtiden för normal drift är ungefär en timme. Elflisbilen kommer att sättas in i ordinarie ruttplanering och köras precis som resten av Södras lastbilsflotta.

Leverans är planerad till slutet av 2024 och under 2025 till 2027 kommer lastbilen att testas under verkliga förhållanden. Målet är att lastbilen ska rulla cirka 10 000 mil per år, vilket motsvarar 40 mil om dagen. 

− Den här elflisbilen är en spännande milstolpe i vårt arbete att elektrifiera lastbilsflottan, inte minst eftersom vi sätter in den i skarpt läge direkt som en del av ordinarie transporter, säger Henrik Brodin, programchef för Fossilfritt Södra, i ett pressmeddelande.

Södra har ett övergripande mål att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser år 2040.

Pilotprojektet med elflisbilen är en del av TREE-projektet, som koordineras av Skogforsk. Målet är att 50 procent av skogsbrukets nya lastbilar är eldrivna år 2030. 

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 29 mars 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste