Nya Isuzu D-Max AT37 – anpassad till tuffa förhållanden

Till sommaren finns en ny variant av Isuzu D-Max för provkörning hos återförsäljare i Sverige. AT37 är anpassad för bättre framkomlighet i tuff terräng. 

Nya Isuzu D-Max AT37 är den tredje varianten av D-Max från Arctic Trucks. AT37 är enligt tillverkaren anpassad till ännu svårare förhållanden i skog och mark än sina föregångsmodeller. Foto: Isuzu/Arctic Trucks

Högre markfrigång, lägre utväxling på axlarna och större hjul är några av förändringarna hos nya Isuzu D-Max AT37. Modellerna AT33 och AT35 har funnits på den svenska marknaden sedan 2018 och snart blir alltså en tredje variant tillgänglig. 

Det norska bolaget Arctic Trucks står bakom modellen i samarbete med Isuzu. Arctic Trucks har byggt terrängbilar sedan slutet av 1980-talet med affärsidén att utgå från befintliga standardmodeller och modifiera dem för extrema förhållanden. Man har modifierat fyrhjulsdrivna bilar från flera olika tillverkare för användning i svår terräng och tuffa klimatförhållanden.

Till Sverige i sommar

I Isuzu D-Max AT37 har markfrigången höjts med 85 millimeter under bilens lägsta punkt, däcken har bytts till 37 tum och utväxlingen i axlarna har justerats så att bilens förmåga att klättra över stock och sten ska öka. Förändringar i exteriören är till exempel specialbyggda stänkskärmar, löstagbar dragkrok, anpassade fotsteg och stänkskydd. 

− Vanliga Isuzu D-Max är en väldigt kompetent pickup och därför är den också Sveriges mest sålda. Men en liten grupp kunder behöver ännu bättre framkomlighet och därför finns AT-modellerna. Nya AT37 är en otroligt snygg och stark pickup och vi tycker att det är en fullträff från Arctic Trucks, säger Per Håkansson, märkeschef för Isuzu på International Motors Nordic AB i ett pressmeddelande.

De första exemplaren av AT37 är under produktion i Arctic Trucks fabrik i norska Drammen. Till sommaren finns möjlighet att provköra bilen hos utvalda återförsäljare i Sverige.

Pär Andersson
Pär Andersson
Tel: 073-925 05 41
E-post: par@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 20 mars 2024

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste