Malwa 980 – Svensk skördare i framkant
Det finns en stor efterfrågan på marknaden för Malwas nya åttahjuliga-beståndsgående gallringsskördare 980. Enligt Martin Sander, säljare hos Malwa är orderböckerna nästan fulltecknade för hela 2024.
Med start vecka sex var Malwa ute på en omfattande demoturné som startade i Ek, Lur socken i Tanums kommun och som sedan fortsatte norrut i landet. Skogsaktuellt hängde med på en av dagarna när Malwa 980 visades upp tillsammans med Mellanskog under drift i skogarna utanför Årjäng i Värmland. Det var en frisk förmiddag, temperaturen visade tvåsiffriga minusgrader, men det var inget som hindrade mellan 80-90 nyfikna skogsfantaster från att dyka upp.
På samtliga visningar visade Malwa även upp Malwa 560F skotare med vagn. Och på vissa orter fanns också en 560C kombi på plats.
Martin Sander har varit en del av Malwa-teamet i åtta år nu och hans entusiasm för arbetet som säljare är smittande.
– Jag tycker det här är så förbannat roligt, jag kan inte sluta tycka det här jobbet är fantastiskt! Det roligaste är variationen, utvecklingsmöjligheterna och framför allt kollegorna, säger Martin.
När han kliver in i hytten, snurrar i gång maskineriet och sedan visar upp 980 i sitt rätta element upplevs maskinen som väldigt smidig. Med sin bredd på 2,2 meter och markfrigång på 520 millimeter slingrar den sig igenom bestånden med god framkomlighet.
Förarmiljön, vikten och dess smidiga egenskaper är det som Martin anser utmärker Malwa 980 från konkurrenterna.
– Vi har en maskin med väldigt lågt marktryck som har åtta hjul, en 7,6 meters Kesla 875 parallellkran och ett Logmax 3 000 aggregat. Med tre hydrauliska pumpar och 173 hästars effekt på motorn har vi verkligen lyckats möta våra kunders behov, menar Martin.
Precis styrning
Enligt honom spelar den hydrostatmekaniska transmissionen och hydrauliska styrningen på 45 grader också en avgörande roll för skördarens effektivitet och produktivitet.
– Transmissionen gör att vi får en väldigt precis kontroll över maskinen och kan smyga väldigt nära stammar utan risk för skador. Dessutom ger 45 graders styrvinkel i kombination med hydraulisk boggilyft både fram och bak oss en otrolig manövrerbarhet inne i beståndet.
Dubbla boggi
Malwa fortsätter traditionen med egenutvecklade boggier hos 980, något som är unikt för denna maskinstorlek. Boggin går att låsa under upparbetning och krankörning om terrängen kräver det. Den hydrostatmekaniska transmissionen bidrar till samtidig och jämn drivning på alla åtta hjulen.
– Boggin gör att vi får ett extremt lågt marktryck vilket gör maskinen stabil och ger den bra bärighet. Dessutom ger det oss ökad stabilitet när vi stannar, eftersom boggilyften låser boggin i läge.
Trevlig hyttmiljö
Hytten upplevs som rymlig och tyst. Och framför allt varm och skön under den kalla förmiddagen i skogen. Sikten är god och reglage, display och andra funktioner finns inom bekvämt räckhåll. Förarhyttens höjd är 175 centimeter och det finns plats för en passagerare.
Det finns även gott om förvaringsutrymmen. Den 240 liter stora dieseltanken, som utlovar en drifttid på minst 24 timmar och som sitter bakom/under hytten har även en ljudisolerade effekt, vilket gör att det utan problem går att föra en normal konversation med Martin inne i hytten.
– Det som är viktigt i hyttmiljön är sikten. Jag vill ha koll på hjulen så att jag vet exakt var maskinen slutar yttermåttsmässigt. Jag vill ha koll på arbetsområdet, och det har jag verkligen här, säger han.
Skräddarsydd
Martin berättar om Malwas fokus på kundanpassning och deras kontinuerliga arbete med att förbättra produkten baserat på feedback från sina kunder.
– När vi tog fram 980 så lyssnade vi mycket på våra entreprenörer. Vad ville de ha? Vad var viktigt för dem när vi skulle bygga en ny maskin. Personligen uppskattar jag det sättet skarpt, att vi har en väldigt mjuk inställning till våra kunders verklighet, och vi är så beroende av deras synpunkter för att få till en bättre produkt i slutändan.
För proffs
Den primära målgruppen för Malwa 980 är det professionella segmentet.
– Vi har en hög entreprenörsandel bland våra kunder, men även privata markägare som köper för eget bruk.
När det kommer till att säkerställa hög driftsäkerhet och låga driftkostnader genom service och underhåll, har Malwa lagt stor vikt på lättillgänglighet. Händer det något med maskinen ska det gå att få snabb hjälp med service.
– Vi har alltid jobbat för att service och tillgång ska vara lätt. Det har vi alltid haft i ryggmärgen när vi konstruerat våra maskiner. Det ska vara lättskruvat, lätt överskådligt och servicevänligt.
På frågan om priset berättar Martin att det ligger runt 4,2–4,4 miljoner kronor i dagsläget, vilket enligt honom är jämförbart med konkurrenterna.
Aktivt skede
Malwa är redan i gång med serietillverkningen av maskinen. Två maskiner har levererats, en till Blekinge och en till Kronobergs län.
– Det är ett aktivt skede för oss just nu. Dessutom har vi en testmaskin i drift i Lettland, som nyligen passerat 4 000 driftstimmar. Det ger oss en omedelbar återkoppling på områden som behöver förbättras. På andra sidan Östersjön är våra kunder fantastiska på att utnyttja maskinerna till max.
Ungefär två tredjedelar av Malwas årsvolym exporteras. Maskinerna går främst till Baltikum, ner till Europa och Kanada
Malwa 980
Mått och vikt
Vikt: Från 9800 kilo
Längd: 6,4 meter
Bredd: 2,2 meter
Höjd: 3,0 meter
Markfrigång: 520 millimeter
Motor
Typ: Caterpillar C4.4, 130 kW (173 hk) vid 2 000 rpm
Slagvolym: 4,4 liter
Vridmoment: 750 Nm vid 1 400 rpm
Bränsletank: 240 liter
Arbetshydraulik
Flöde: 220+145 liter/min vid 1 700 rpm
Arbetstryck: 250 bar
Ventilpaket med individuella signaltrycksbegränsare
Transmission
Typ: Hydrostatisk/mekanisk
transmission från Bosch Rexroth
Körhastighet: 0–18 km/h. Fyra växellägen
Urkopplingsbar vagndrift, 8-hjulsdrift
El och styrsystem
Spänning: 24 V
ICAN-baserat styrsystem med användarvänlig pekskärm
Möjlighet att uppdatera programvara
Kran
Typ: Kesla 875, parallellkran
Räckvidd: 7,6 m
Aggregat: Log Max 3000T
Källa: Malwa