Elmia Skogsevent ställs in – intresset bland utställare för svagt
Elmias satsning på en ny mötesplats för skogsbranschen gick åt skogen. Arrangören lyckades inte få tillräckligt många företag att nappa på det nya konceptet och Elmia har beslutat att inte genomföra eventet under 2024.
Premiären skulle ha ägt rum den 4-5 juni 2024 i den klassiska ”Elmia-skogen” i Bratteborg söder om Jönköping. Idén var att utställarna själva skulle bjuda in sina kunder, leverantörer, återförsäljare, medarbetare eller andra för att till exempel utveckla relationer, göra affärer eller utbilda.
Från Elmias håll var tanken att erbjuda en mellanårsaktivitet de år som Elmia Wood inte arrangeras och att utnyttja det välkända mässområdet mer effektivt. Men Elmia har inte lyckats att få branschen att nappa på det nya konceptet.
− Vi hade en handfull företag som vi nog hade kunnat gå i mål med. Målet var ungefär 50 utställare. Vi drog i handbromsen tidigt, det kändes mer fair att göra så. Det är tråkigt, men man måste våga testa. Det gjorde vi och det blev inte så strålande utfall som vi hoppades, säger Johannes Hansson, projektledare på Elmia.
Var tanken att de specialinbjudna besökarna skulle kunna gå runt mellan de olika utställarna?
− Den frågan kom från många väldigt tidigt. En tanke var att göra en sorts drop-in under vissa timmar när folk hade kunnat gå runt mellan utställarna. Men tanken var att företagen själva fick bestämma vilka de skulle bjuda in och vilket program man ville ha. Har man till exempel en utbildning av återförsäljare vill man kanske inte ha andra människor där, så det var inte självklart att dina inbjudna också skulle kunna gå runt och titta hos alla andra, säger Johannes Hansson.
Elmias idé var att Elmia Skogsevent skulle vara ett ”premiumarrangemang”. Bland annat skulle man arrangera en gemensam kvällsaktivitet med mat, underhållning och mingel för alla utställare och deras inbjudna gäster.
Trots kvällsaktiviteten, tror du att många inte har förstått varför man skulle åka till Elmia Skogsevent i stället för att skapa ett eget arrangemang?
− Ja, det tror jag. Det behövs mer marknadsföring och detta var lite för okänt för att fler skulle hoppa på det direkt. Jag tror att konceptet kommer att fungera, antingen som ett kvällsevent på Elmia Wood eller som en mellanårsaktivitet 2026. Varumärket finns kvar och vi hoppas kunna göra ett nytt försök, men konceptet behöver bearbetas och bli mer allmänt känt, säger Johannes Hansson.