Virkesbörsen byter namn - vill växa globalt
Den digitala marknadsplatsen Virkesbörsen, som kopplar samman skogsägare och virkesköpare, byter under våren namn till Treebula. Bolaget vill skapa nya intäktsmöjligheter för skogsägare inom koldioxidbindning och biologi, men också lägga grunden till en internationell expansion.
Redan nu finns varumärket Treebula som en egen hemsida, där användare kan jämföra timmer- och massapriser mellan olika europeiska länder. När namnet Treebula är lanserat fullt ut under våren 2024 kommer marknadsplatsen för att sälja virke fortsatt att finnas kvar, men med nya tjänster och intäktsmöjligheter för skogsägare.
− Vi lanserade en första version av Treebula för att undersöka intresset för att jämföra virkespriser i Europa och öppna möjligheten att kunna sälja sitt virke den vägen. Idag har vi 65 000 medlemmar i Sverige och utöver det 40 000 medlemmar i andra länder i Europa. Redan idag finns det ett visst internationellt flöde av virke på Virkesbörsen, men vi vill bli mer globala och skapa fler möjligheter för skogsägare, säger Adam Aljaraidah, vd på Virkesbörsen/Treebula.
Minusresultat enligt plan
Att sälja virke på Virkesbörsen är gratis för användaren. Bolagets affärsidé är att ta två procent i kommission av köparen.
− Det motsvarar egentligen marknadsföringskostnaden som köparen annars hade fått lägga i andra kanaler för att hitta virke, säger Adam Aljaraidah.
Virkesbörsen har tagit in riskkapital i flera omgångar sedan bolaget grundades 2017. Senast var i juni 2023 när Industrifonden investerade 28 miljoner kronor i nytt kapital och befintliga delägare sköt till ytterligare sju miljoner kronor. Omsättningen har ökat stadigt varje år, från 595 000 kronor 2018 till drygt 5,5 miljoner kronor 2022.
Resultatet har konstant visats i röda siffror och har pendlat mellan minus 3,6 (2020) och minus 4,6 miljoner kronor (2022).
− Vi tar in riskkapital för att växa ännu mer. Vi kan bli lönsamma i morgon om vi vill, men tanken är att fortsätta tillväxten, för vi tror att vi har en gigantisk potential att hjälpa alla typer av skogsägare både i Sverige och Europa. Men vi är ett aktiebolag och på längre sikt ska vi vara ett vinstdrivande företag – självklart, säger Adam Aljaraidah.
Förändrad virkesmarknad
Vd:n tror att den rekordhöga prisbilden för olika virkessortiment kommer att bestå under 2024.
− Att priserna skulle gå ner ser jag inte framför mig på lång tid än. Tidigare brukade många köpa virke på Virkesbörsen och exportera. Nu är det så höga priser i Sverige att det finns en affär i att importera virke hit i stället, säger han.
Han tror att virkesmarknaden står inför stora förändringar. När brännvedspriserna har blivit lika höga som massapriserna, när staten kommer att avverka mindre skog, när handeln med biodiversitetskrediter kommer igång och så vidare, kommer marknaden för svenska skogsägare att förändras.
− Det finns ingen bättre tid att vara skogsägare än nu. Det kommer finnas mer pengar att tjäna och andra typer av pengar att tjäna. Om fem eller tio år sitter vi här och pratar om vad koldioxidpriset per ton är i stället för att prata kr/m3fub. Vi på Treebula vill hjälpa skogsägare med alla typer av affärer i framtiden och det är lite det som är tanken med förändringen av namnet som vi gör just nu, säger Adam Aljaraidah.