Biomassa ska bli flygbränsle – förstudie inleds
Energikoncernen Uniper vill tillsammans med ett sydafrikanskt företag bygga en svensk produktionsanläggning för hållbart flygbränsle som ska tillverkas av biomassa. Energimyndigheten beviljar nu Uniper drygt 133 miljoner kronor i stöd till projektet.
Stödet ska finansiera en förstudie inom projektet SkyFuelH2 och projektet går nu in i nästa fas och målet är en fossilfri flygbränsleproduktion i industriell skala. Förstudien ska ge underlag inför investering i en helt ny anläggning i Långsele, Sollefteå kommun. Företagen som står bakom projektet är Uniper och sydafrikanska Sasol ecoFT. Deras mål är att bränsleproduktionen ska ge en minskning av koldioxidutsläppen med 323 000 ton per år och att anläggningen ska producera bränsle som täcker åtta procent av det svenska inrikesflygets förbrukning.
Råvara från skogen
SkyFuelH2-bränslet ska tillverkas med den så kallade Fischer-Tropsch-tekniken. Råvaran är biomassa från skogens restprodukter som via förgasning omvandlas till kolmonoxid och vätgas. Även vätgas som produceras av vatten och förnybar el kommer att användas i processen.
− Uniper vill ta ledartröjan i den fossilfria omställningen av industri och samhälle, och är stolta över vårt arbete för en hållbar flygbransch som en del av detta. Energimyndighetens beslut är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Johan Svenningsson, vd på Uniper Sverige i ett pressmeddelande.
Uniper beviljas 133 960 050 kronor från Energimyndigheten inom satsningen Industriklivet. Total projektkostnad är 505 miljoner kronor. Uniper vill påbörja byggnationen av anläggningen 2025 och kunna förse flygbranschen med bränsle från 2028.