Nytt projekt för säkrare timmertransporter
Nu inleder SCA och Trafikverket ett samarbetsprojekt för att öka trafiksäkerheten på utvalda vägar i Jämtland och Västernorrland. Via geofencing kommer hastigheten hos ett 40-tal timmerbilar att automatiskt begränsas när fordonen kör i de utpekade stråken.
Det nya projektet om digitala hastighetshinder ska skapa säkrare virkestransporter. Projektet är i antal medverkande tunga fordon det hittills största geofencingprojektet i Sverige, enligt Trafikverket.
– Inom bolagets verksamhet har vi en säkerhetskultur som bygger på visionen om att ingen ska skada sig på arbetet och att alla ska komma hem friska och oskadda. Därför är det oerhört värdefullt att vi genom samarbetet med Trafikverket får möjligheten att ytterligare fördjupa arbetet med säkrare virkestransporter, säger Lars Nolander, logistikchef på SCA Skog, i ett pressmeddelande.
Geofencing innebär konkret att hastigheten automatiskt begränsas av i detta fall lastbilen som kör in i en specifik zon. SCA och Trafikverket har valt ut fyra byar/vägsträckor: Laggarberg och Järnvägsgatan i Timrå-området samt Rissna och Hällesjö i Jämtland. Sträckorna är mellan 500 meter och 2,2 kilometer och den programmerade hastigheten kommer att vara 30–50 km/h.
– Det här är ett intressant projekt på sträckor som är viktiga att prioritera ur trafiksäkerhetsanseende eftersom dessa karaktäriseras av mycket trafik på smala vägar som ligger nära skolar och annan bebyggelse, säger Lars.