Ny timmerbil lastas inifrån lastbilens hytt

En ny timmerbil utan kranhytt och styrd med virtual reality rullar just nu i Götaland. Den är resultatet av ett utvecklingsprojekt mellan Södra och leverantörerna Exte och Hiab för att öka säkerheten och samtidigt stärka effektiviteten.

När det blivit dags att lasta virke hoppar föraren från ratten för att sätta sig i passagerarstolen med sina VR-glasögon och joystickspakar. Foto: Södra

Anledningen till att Södra valt att satsa på detta projekt tillsammans med företagen Exte och Hiab har till störst del att göra med Södras ambitioner om en god arbetsmiljö och säkerhet för föraren. Timmerbilen är baserad på tekniska lösningar som effektiviserar arbetet och lever upp till Södras ambition om ökad säkerhet och arbetsmiljö genom att man utesluter flera riskfyllda moment.

Hytten ersätts med kamera

Den största förändringen som gjorts på den nya timmerbilen är framför allt kranhytten som blivit ersatt av en kamera. Kameran är kopplad till VR (virtual reality), vilket tillåter chauffören att styra kranen med hjälp av VR-glasögon. Chauffören behöver inte lämna sin lastbilshytt, utan kan i stället nyttja VR-tekniken för god överblick och samtidigt eliminera riskmoment.

När det blivit dags att surra lasten görs det säkrare än innan eftersom surrningsutrustningen utrustats med en fjärrutlösare. Foto: Södra 

Utöver detta har timmerbilen utrustats med fjärrutlösare av surrningsutrustningen samt fler bankar och stöttor än på en konventionell timmerbil. Detta menar Södra gör lastningsarbetet snabbare, lastförankringen säkrare och ökar möjligheterna att få med mer virke i varje lass.

Driva utvecklingen framåt

– Ett av Södras mål är att driva utvecklingen framåt gällande teknik, arbetssätt och inte minst säkerhet. Det är detta nya ekipage ett exempel på. Det kombinerar alla delar och det ska bli mycket intressant att följa projektet. Vi hoppas efter en tid kunna åka runt för att visa upp och förmedla erfarenheter till både interna och externa chaufförskollegor, säger Joel Persson, Chef Skogsteknik på Södra, i ett pressmeddelande.

Ekipaget har också utrustats med fler bankar och stöttor för att få med mer virke i varje lass. Foto: Södra

Ekipaget är nu ett av 300 andra som körs åt Södra. VR-ekipaget kör just nu rundved på västkusten med industrin Värö som slutdestination. Under 2023 kommer timmerbilen och dess teknik att testas och utvärderas efterhand där ett av målen är att vidga initiativet.

Stor chaufförsbrist

– Transportbranschen är i stort behov av nya chaufförer. Det utbildas bara hälften så många som det behövs för att täcka behovet. Vi behöver därför erbjuda chaufförerna en säker och trygg arbetsplats med tillgång till ny teknik som underlättar arbetet. Därför är jag glad att vi tagit detta initiativ och är spänd på att följa det, säger Joel.

Joel säger också att efterhand som de skapar hypoteser och får erfarenheter som blir bekräftade kommer de att använda sig av den nya tekniken vid framtida inköp av timmerbilsekipage.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 13 januari 2023

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Relaterat

Senaste

Björken, vilken multikonstnär!

Krönika: In i det sista tänkte jag att det här får bli en krönika om det stundande EU-valet och skogens roll. Men sen åkte jag söderut och mötte vårens spirande grönska vilket för en stund upplöste politikens virrvarr ur sinnet. Särskilt närvarande var björken – i form av höga pollenhalter och alla små musöronen som kommit att klä, de tidigare nakna grenverken. Och jag kände att det skulle vara på sin plats för mig, som skogsvetarstudent i björkarnas stad, att tillägna Sveriges vanligaste och kanske alldagligaste (?) lövträd en krönika. För även om få anser att björken är kungen i djungeln, så är den ständigt aktuell och inte minst inom skogsbruket där den är på frammarsch.

 

Kommentera