Erfaren motorsågsförare testar elsåg för första gången
Stihl skickade sin nya och kraftfullaste elsåg till Skogsaktuellt som satte den i händerna på Anders Danielsson. I 35 år har han kört motorsåg men aldrig tidigare testat en eldriven såg.
Inne i de värmländska skogarna hugger Anders Danielsson rent inför ett stundande vägbygge när Skogsaktuellt lämnar över Stihls kraftfullaste elsåg, MSA300. Elsågen ska enligt Stihl vara en av marknadens mest kraftfulla elsågar just nu, men däremot väga aningen mer än en effektmässigt motsvarande bensinsåg.
– Till en början var jag ganska skeptisk men ville såklart ändå pröva sågen. Efter att jag kört slut på de två batterierna jag fick måste jag ändå medge att jag blev positivt överraskad, säger Anders och fortsätter:
– Jag tycker sågen känns välbyggd, välbalanserad, tyst och stark men aningen tyngre än vad jag är van vid. Nu hugger vi ganska tungt här vilket verkligen fick sätta batteriernas kapacitet på prov, efter ungefär en timmes körning hade jag kört slut på båda batterierna. En timmes körning motsvarade i detta fall kanske sex grövre fällda, kvistade och kapade tallar tillsammans med lite smått.
Elsågen håller måttet
MSA300 har en maxeffekt på 3,0kW, vilket ungefär motsvarar Stihls 50 kubiks bensinsåg MS 261.
– Jag tycker elsågen känns rapp och att den trycker på ordentligt när man sätter den på prov i de grova tallarna. Effektmässigt håller den verkligen måttet mot en vanlig, lite större bensinsåg som jag är van vid. Man inser verkligen hur långt de har kommit i teknikutvecklingen när det gäller elsågarna och det känns verkligen som att framtiden för elsågen ser ljus ut, säger Anders.
För vem lämpar sig denna elsåg bäst tror du?
– Jag tror att denna maskin passar perfekt in hos en självverksam skogsägare, arborist som jobbar i bostadsområden där man inte vill väsnas och hos entreprenörer som kör motorsåg under kortare perioder. Sett till en självverksam skogsägare som ibland kör några timmar i skogen och som oftast också har en röjsåg blir det perfekt att ha samma batterier till båda sågarna, säger han.
Höga bränslepriser
Inköpspris för sex batterier, en såg och sex tillhörande batteriladdare blir cirka 36 000 kronor.
Vad tänker du om det?
– Det är absolut ett högt inköpspris men man kan säkert räkna hem en elsåg efter några år om man tänker till hur dyrt bränslet har blivit, säger han.
Skulle du överväga att byta till en MSA300 i dag?
– Just nu anser jag inte att sågen skulle passa mig eftersom jag jobbar heltid i skogen med enbart motorsågskörning. För mig blir sågen lite för tung för ett åttatimmarspass, men framförallt hade jag behövt ha med mig mer än tio batterier för att klara en heldag på jobbet, vilket jag anser inte håller i mitt arbete för tillfället. Om teknikutvecklingen fortsätter i samma takt som nu dröjer det säkert inte länge förens jag själv står med en elsåg, skrattar han.
Vilken var din första motorsåg?
– Jag började köra motorsåg när jag var 17 år och i dag är jag 55 år. Min första motorsåg var en Jonsered 420 med 11 tums svärd, en väldigt lätt såg då, men den skulle man inte vilja hugga med i dag, skrattar han.
Vad har förändrats mest under dina 35 år som motorsågsförare?
– Såklart teknikutvecklingen på motorsågarna men jag har under senare år även fått väldigt mycket jobb. Det är såklart roligt att det finns mycket jobb men det saknas duktiga och drivna motorsågsförare, det behövs fler till branschen, avslutar Anders.
Om Stihl MSA300
- Sågen väger strax över 7 kilo med batteri och skärutrustning, vilket är ungefär två kilo mer än Stihls bensinsåg MS 261 som motsvarar MSA300 effektmässigt.
- Maxeffekt på 3kW (4 hästkrafter)
- Kedjehastighet på 30 m/s
- Nyutvecklat 36 volts batteri (Ap 500 S med energiinnehåll på 337Wh) som ska ha en livslängd på upp till tio år
- Laddningstiden på batteriet är mellan 35–50 minuter
- Rekommenderad svärdlängd är 35–40 centimeter, vilket motsvarar 14–16 tum.
- Låg ljudnivå och helt tyst när man släpper gasen
- Man behöver inte andas in avgaser