Sandra tuggar flis i en mansdominerad bransch
På företaget Berggrens Skogsentreprenad AB har Sandra jobbat i fyra år och kört flisbil och flistugg. Hon trivs mycket bra med det oftast självständiga arbetet i skogen men tycker ändå att fler tjejer bör söka sig till skogsbranschen.
Sandra Jansson, 30 berättar att hon tog studenten 2011 och har sedan dess kört lastbil. Hon har bytt arbetsuppgifter och arbetsgivare under åren men verkar nu ha hittat sin grej: Att köra flistugg.
– Efter studenten körde jag grusbil en kort sväng men insåg ganska snabbt att det inte var något för mig och hamnade efter det i skogen av en ren slump men trivs mycket bra här. Sedan jag hamnade i skogen har jag kört det mesta i lastbilsväg, förutom timmerbil. De senaste åren har det blivit mycket flisbil och flishuggning efter att min chef Martin behövde någon som kunde flisa. Då fick jag äran att lära mig köra huggen, vilket jag tycker är mycket roligt. Det händer lite mer om dagarna när man själv får flisa i stället för att bara ligga på vägen och köra, säger Sandra.
Gymnasielinjen flygplats
På gymnasiet läste Sandra Fordon och Transportprogrammet med inriktning Flygplats på Edströmska gymnasiet i Västerås. Inriktningen Flygplats finns inte kvar i dag.
– Min tanke från början var att läsa ”Kaross och lack” men ångrade mig inför inriktningsvalet och valde ”Flygplats” som innehöll praktik på Arlanda och uppe i Arvidsjaur. I klassen var vi två tjejer och åtta killar. När jag gick på gymnasiet var detta kanske mer vanligt än vad det är i dag, vilket är positivt. Jag tycker mig se lite fler tjejer överallt på de klassiskt mansdominerade yrkena. Hos oss har vi exempelvis precis fått in en ny duktig tjej som kör en av våra flisbilar, vilket är kul, säger Sandra.
Enligt en Sifo-undersökning som nyligen gjordes på uppdrag av Skogssällskapet är det nästan bara hälften så många tjejer, jämfört med killar som skulle kunna tänka sig ett jobb i Skogsbranschen. Varför tror du att det är så?
– Enligt mina egna erfarenheter är det kanske en känsla av osäkerhet för att man inte ska klara av arbetsuppgifterna lika bra som en kille gör, som gör att man då i stället kanske väljer att göra något annat. Lite så tänkte jag i början men har efterhand lärt mig att jag kan minst lika bra som någon annan, bara man vill, säger Sandra.
På Berggrens Skogsentreprenad är det framför allt Sandra och hennes chef Martin som jobbar, men de tar också in extra personal ibland, en kille och en tjej. Sandra berättar att hon trivs väldigt bra och jobbar bra ihop med sin chef som är väldigt hjälpsam och stöttande, men tror inte att det är så överallt.
– Det beror nog mycket på företaget och kollegorna som man hamnar hos som tjej. Man kan säkert lätt bli överkörd och kanske inte vågar eller vill ta så mycket plats. Då blir det lättare att byta jobb och så ska det ju inte behöva vara, säger Sandra och fortsätter.
– Jag tycker ändå det känns som att branschen blivit mer accepterande och mottaglig för tjejer. Många företag jobbar med att bli mer jämställda och blir nog succesivt mer så också. Nu är ju inte vi så många på Berggrens men det är ju trevligt att vi fått in en tjej som jobbar extra, säger Sandra.
–Det är bättre när vinden blåser bort dammet. På vårt nya ekipage kommer flistuggen ha en egen motor vilket kommer underlätta.
Längtar till jobbet
Sandra bor utanför Eskilstuna med sin familj på en liten gård med får, kor, hästar, hundar och katter. Här spenderar hon sin lediga tid när hon inte kör flistugg.
– Jag blev ganska nyligen tvåbarnsmamma och jobbar därav inte så mycket som jag brukar, men jag kan inte riktigt slita mig fullt ut från jobbet. Just nu brukar jag jobba långpass på fredagar och söndagar, vilket passar mig perfekt. Jag längtar ofta till jobbet, säger Sandra.
– Jag trivs bra på jobbet och längtar ofta dit därför är det perfekt att kunna jobba två dagar i veckan.
Nytt ekipage nästa år
I dag kör Sandra Volvos största lastbil Volvo 750 med en monterad Bruks 1006 hugg som funnits i företaget fyra år. Nästa år kommer dock ekipaget att bytas ut mot ett nytt, med lite förbättringar.
– Nästa ekipage kommer att bli snarlikt det vi har nu, en Volvo lastbil med Bruks hugg men huggen kommer ha en egen motor och kunna matas med grot från båda sidor. Nu kan vi bara mata den från en sida vilket krånglar till det för oss ibland när högarna ligger på ”fel sida”. Att huggen får en egen motor kommer göra jobbet effektivare eftersom den motorn är byggd för att stå och gå stationärt. I dag drivs huggen av lastbilens motor som ibland blir varm när mycket damm fastnar i kylaren och behöver blåsas ur, vilket tar tid, säger Sandra.
Företaget ägs och drivs av Martin Berggren som har två lastbilar, Sandras lastbil med flishuggen och en flisbil med varsitt släp. All grot som Sandra flisar är på uppdrag av Mellanskog och körs i första hand till Eskilstuna kommun där den förbränns och blir till värme eller el. De täcker området Södermanlands län och delar av södra Stockholm.
– Det märks att det är hög efterfrågan på energi, vi har hur mycket jobb som helst, avslutar Sandra.