Ponsses elektriska skotare ger inblick i framtiden

Tillsammans med teknikföretaget Epec lanserar Ponsse det tekniska konceptet EV1 som är en elektrisk skotare. Enligt Ponsse är detta koncept en blick in i framtiden som banar väg för teknisk utveckling och hållbara avverkningslösningar.

 

Ponsse har studerat och utvecklat nya tekniska lösningar under många år. Ponsse EV1-konceptet tog sina första steg 2019 tillsammans med Epec. 
Foto: Ponsse


Ponsse strävar hårt för att vara ett ledande företag inom utveckling av teknik för skogsmaskiner och för att vara en del av det hållbara skogsbruket. Det strävas även efter att nå koldioxidneutralitet i deras verksamhet och lösningar. Ponsse menar att lanseringen av det nya tekniska konceptet EV1 ingår i företagets strategi och är ett tydligt steg mot målet om koldioxidneutralitet.

– Den tekniska utvecklingen går snabbt och erbjuder utmärkta möjligheter att utveckla våra lösningar ytterligare, även i oväntade riktningar. Vi har arbetat hårt tillsammans med vårt teknikföretag Epec för att förverkliga det här konceptet. Samtidigt har båda företagen utvecklat sin kapacitet och skaffat betydande nya kunskaper under det här projektet. Lanseringen av det nya tekniska konceptet ger en inblick i framtiden och är en av de lösningar som erbjuds genom de elektriska drivlinorna. Vår strategiform har varit framgångsrik hos Epec, och vi är mycket nöjda med Epecs utmärkta utveckling, säger Juho Nummela, koncernchef och vd, Ponsse Plc, i ett pressmeddelande.

Ett koncept

Konceptet Ponsse EV1 har utvecklats för Ponsses mest populära skotarkategori med lastkapacitet på 15 ton. Maskinens drivlina drivs till 100 procent av eldrift men batterierna laddas även under tiden maskinen kör, vilket görs via en ”Range Extender” som kort sagt är en dieselmotor. Enligt Ponsse ska detta spara in mycket bränsle.

Epecs systemlösning för elektromobilitet

Ponsse EV1 innehåller Epec Flow, Epecs systemlösning för elektromobilitet. Lösningen bygger på Epec Flow-strömfördelningsenheten (PDU), som du kan ansluta till elektriska motorer, batterier och diverse andra enheter. Strömfördelningsenheten möjliggör effektiv tillverkning och service av maskinerna samt användning under krävande förhållanden. Epec Flow-hybridstyrenheten (HCU) styr den elektriska drivlinan och innehåller programvara som utvecklats genom simuleringar. Detta möjliggör optimal energiförbrukning, produktivitet och användbarhet.

– Epec Flow-lösningen är kärnan i allt. Den har utvecklats för elektrifiering av olika kommersiella fordon och icke-väggående maskiner. Programvaran kan utvecklas genom simuleringsmodeller, och lösningen går att utveckla smidigt för behoven hos olika maskiner. De olika systemen, inklusive transmission och styrsystem, fungerar sömlöst tillsammans. Detta gör det möjligt att tillverka säkra maskiner med noll utsläpp i framtiden, säger Jyri Kylä-Kaila, vd för Epec.

Livepresentation

Skogsaktuellt var även med på Ponsses livepresentation där lite mer intressant teknisk information presenterades.

Anledningen till att vi inte satsat på en helt elektrisk maskin är för att den då måste laddas emellanåt vilket de flesta entreprenörer inte har tid med eftersom de ofta jobbar under tidspress. Skulle man exempelvis använt sig av flera batterier och byta mellan fulladdade och urladdade så tar även det mycket tid och alla batterier måste hem på kvällen för att laddas. Därför ansåg vi att detta var den bästa lösningen med en dieselmotor som jobbar för att ladda maskinen under tiden den körs, säger Juho Nummela och lämnar över till Jyri Kylä-Kaila.

Just nu är detta en bra grund för oss att stå på och vi kan erbjuda våra kunder en konkurrenskraftig maskin som kan spara in en ansenlig mängd bränsle eftersom dieselmotorn endast startas upp var tjugonde minut för att ladda batterierna. Motorn laddar upp batterierna på 20 minuter och stänger sedan av sig. Maskinen körs 20 minuter på en laddning innan motorn måste startas upp igen. I framtiden hoppas vi och tror på att kunna utveckla en 100 procent eldriven maskin men detta är en bra början, säger Jyri Kylä-Kaila.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 07 september 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste