Världens första eltimmerbil är i drift

SCA har tillsammans med Scania och forskningsinstitutet Skogforsk tagit fram världens första timmerbil som drivs av 100 procent el. Timmerbilens kapacitet är 80 ton och under sommaren kommer flera studier genomföras för att kunna jämföra eldrift mot dieseldrift.  

Obbolas pappersbruk har i dag en i princip helt fossilfri produktionsprocess av papper. Med eltimmerbilen kan man även minska de fossila inslagen i transportkedjan. Foto: Scania

– Den 80-tons batteridrivna timmerbilen visar att även riktigt tunga transporter kan elektrifieras. Partnerskapet med SCA, där man är tidigt ute och visar vad som är möjligt, är en tydlig signal att det går att elektrifiera även tunga transporter. Det behövs en tempoväxling för att Sverige ska bli fossilfria i tid och klara målet i Parisavtalet, säger Fredrik Allard, chef för E-mobility på Scania, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– En eldriven timmerbil är en symbol för något rätt häftigt. Frakt av just virke har det pratats om som något som kanske aldrig skulle gå att elektrifiera. Utvecklingen de senaste åren och det vi nu presenterar ihop med SCA visar hur fort utvecklingen sker både vad gäller fordon och batterier.

Testkörningar under sommaren

I sommar kommer timmerbilen att transportera timmer mellan SCA:s virkesterminal i Gimonäs och pappersbruket i Obbola utanför Umeå. Den kommer att köras med en totalvikt på 64 ton på allmän väg men har kapacitet för 80 ton.

Under sommaren kommer timmerbilen kontinuerligt studeras av forskningsinstitutet Skogforsk. Man vill samla relevant data som kan ligga till grund för jämförelser med konventionella dieseldrivna timmertransporter. Studierna ska bland annat jämföra energiförbrukning, produktivitet och kostnader gentemot befintliga fordon och kartlägga vad som skulle krävas för en bred implementering av eldrivna virkesbilar över hela landet. Efter att alla studier genomförts är planen att timmerbilen ska ingå i SCA:s ordinarie verksamhet.

Höga klimatambitioner

– Det här är ett första konkret steg mot eldrift i den allra svåraste delen av den landburna transportkedjan, vilket är oerhört betydelsefullt. Det här är en global utmaning som många brottats med och nu visar vi tillsammans med en innovativ partner, Scania, att svensk industri kan driva hållbarhetsutvecklingen, säger Hans Djurberg, hållbarhetschef på SCA, och tillägger:

– Hållbarhet och minskade koldioxidutsläpp är viktigt för hela samhället, vilket gör att affären också är beroende av att vi driver på utvecklingen. Våra skogar och skogsprodukter har länge skapat enorm klimatnytta och våra industrier är väldigt klimateffektiva, därför är det också självklart med höga klimatambitioner även för transporterna.

Föraren Göran om timmerbilen

När Skogsaktuellt i början på juli pratade med åkeriägaren Göran Grundberg som kört eltimmerbilen så berättar han om hur räckvidden är och vad som kommer att göras framöver för att kunna få ut så mycket som möjligt av en laddning.

– Just nu klarar timmerbilen av två vändor mellan Gimonäs och Obbola innan den måste laddas. Målet framöver är att kunna köra tre vändor utan att behöva ladda. Vi har bara kört timmerbilen i en vecka och håller just nu på att lära oss hur vi ska köra den på bästa möjliga sätt för att få ut så mycket som möjligt från varje laddning, säger Göran.

Framöver kommer man testa att byta däck för att förhoppningsvis kunna spara ännu mer räckvidd. En bättre laddare än den som finns nu väntas även komma till hösten. Just nu tar det ungefär 50 minuter att ladda timmerbilen fullt.

Timmerbilen körs 30 kilometer tur och retur mellan Gimonäs och Obbola, men har sin laddstation på pappersbruket i Obbola. Foto: Scania

Fakta om eltimmerbilen:

·       En enda elbil som kör mellan Gimonäs och Obbola innebär att SCA kan minska utsläppen med cirka 55 000 kilo koldioxid per år.

·       Eltimmerbilen kör i dag sex vändor per dag mellan Gimonäs virkesterminal och Obbola pappersbruk, måndag-fredag ca 07:00-17:00.

·       Sträcka: cirka 30 kilometer tur och retur

·       Tidsåtgång: cirka 75 min per lass (inklusive lastning/lossning)

·       Bilen laddas med en ABB-laddare på 180 Kw på Obbola.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades onsdag den 06 juli 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste