Norrbotniabanan stabiliseras med träpålar
I arbetet med den nya järnvägen i Umeå som heter Norrbotniabanan krävs stabilisering på många ställen för att förstärka järnvägen. Här varvas nya och innovativa lösningar med flera hundra år gamla beprövade tekniker.
Genom att nyttja en flera hundra år gammal teknik i bygget av Norrbotninabanan så kan den stabiliseras genom att trycka ner träpålar till fast mark, vilket säkerställer ett stabilt underlag för järnvägen.
– Redan på 1600-talet byggdes delar av Gamla Stan i Stockholm på träpålar. Nu har vi förstås maskiner till hjälp som gör arbetet betydligt enklare, men grundprincipen är samma som den varit i hundratals år. Vi pålar för fullt för Norrbotniabanan nu och trycker ner närmare 11 000 träpålar i marken mellan Umeå och Dåva, säger Agneta Lundberg, projektledare på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Tekniken är och har varit en populär teknik. Träpålarna förmultnar inte eftersom de trycks ner i jorden under grundvattnet där de bevaras och bildar en bärkraftig förstärkning. Påltopparna täcks med fukthållande jord som skyddar emot röta. Resultatet av träpålning blir en smidig, hållbar och kostnadseffektiv lösning.
– Träpålarna är lätta att hantera eftersom de inte behöver barkas, är enkla att kapa och lätta att installera. Dessutom undviker vi kostsam hantering av sulfidjord. Det här är en välbeprövad lösning som står sig än idag och det känns bra att ta med oss den tekniken när vi nu bygger Norrbotniabanan. Pålarna vi slår ner i backen kommer att bära den nya järnvägen hundra år fram i tiden, säger Agneta.