Prioriterar arbetsmiljö och driftsäkerhet

Simon Mossfeldt har drivit eget företag sedan 2018 och verksamheten har sedan dess vuxit väldigt fort. Mossfeldt Konsult & Entreprenad AB har i dag tolv anställda och en stor maskinpark med främst EcoLog skogsmaskiner.

 

Magnus Mickelsson till vänster och Simon Mossfeldt till höger är båda nöjda med den nya skördaren EcoLog 560F som här endast har gått två arbetsdagar efter att den levererades. Foto: Valdemar Jensen

Simon är 33 år gammal och kommer ursprungligen från Storfors men bor numera i Kungsskogen norr om Ölme i Värmland. Han har drivit eget företag i fyra år och för två år sedan tog han även över körningen på ett annat företag, vilket har gjort att verksamheten har utvecklats i snabb takt.

År 2020 tog Mossfeldt Konsult & Entreprenad AB över det gamla företagets två avverkningskontrakt med Sveden Trä i Äppelbo och har även i dag ytterligare ett avverkningskontrakt med Stora-Enso. Simons företag har tre ­maskingrupper och varje maskingrupp består av en skördare och en skotare. Det finns en slut­avverkningsgrupp och en gallringsgrupp som kör åt Sveden Trä. Den tredje gruppen är en kombinationsgrupp för både slut­avverkning och gallring, som kör åt Stora-Enso.

– Alla anställda jobbar inte med skogsbruk utan vi har även en liten del av företaget inom grävbranschen där vi sysslar med diverse grävarbeten som avlopp, skogsbilvägar, fiber och husgrunder. Min vision från början var att kunna vara med och köra lite överallt på våra olika jobb för att hålla mig uppdaterad på hur det går, men det hinns tyvärr inte med i samma utsträckning längre. Det blir många tidiga mornar och sena kvällar, skrattar Simon.
 

Skördaren nivåreglerar sig automatiskt för att skapa en bekväm och säker framföring i skogen.

Egen maskintransport

Han har även en lastbil med tillhörande maskin­transport för att själv kunna flytta sina maskiner och åta sig mindre transportuppdrag i närområdet kring Kristinehamn. Enligt Simon är det ändå i vissa fall inte lönt att köra med sin egen transport.

– Ifall maskinen som ska flyttas exempelvis befinner sig här uppe i Lekvattnet ovanför Torsby och bara ska flyttas några få mil i närområdet så lönar det sig inte att köra upp från Kristinehamn med sin egen maskintransport, då är det i stället bättre att anlita någon som kör i när­området. Men att ha en egen maskintransport är mycket smidigt många gånger, säger Simon.
 

Dörren till hytten sitter fram och i hytten råder skoförbud.

Negativ påverkan av Dieselpris

Enligt Simon omsätter företaget årligen 25 miljoner kronor och har den senaste tiden påverkats negativt av de höga dieselpriserna.

– Vårt företag har en dieselprisklausul i våra kontrakt som månadsvis regleras av uppdragsgivaren, som har varit väldigt tillmötesgående och stöttande. Klausulen täcker dock inte helt den senaste chockartade prishöjningen på diesel. Prishöjningen kommer i längden göra det ohållbart att bedriva verksamhet. Det behövs en förändring snabbt om det ska löna sig att vara egenföretagare. Vi lägger ut alldeles för mycket pengar på bara diesel just nu, säger Simon.

Bra Chaufförer

Enligt Simon har uppdragsgivarna tilldelat företaget en årskvot som ska uppfyllas varje år. Den årskvoten gör att de på en arbetsdag bör hugga minst 200 kubikmeter vid slutavverkning och cirka 60 kubikmeter vid gallring.

– För att kunna uppnå årskvoten varje år krävs det duktiga förare, och jag har de bästa. Det tror jag har att göra med att jag alltid försöker vara attraktiv på arbetsmarknaden, ge de anställda bra arbetsvillkor och ha bekväma maskiner som ger föraren en bra och bekväm arbetsmiljö. När vi har det lite lugnare tar vi även emot praktikanter vilket jag tycker är mycket roligt och viktigt. Jag vill försöka introducera ungdomarna till branschen och hoppas kunna se fler unga entreprenörer som vågar satsa framöver, men som läget är nu så ser det inte så roligt ut för personer som vill satsa. Det är oerhört tufft att bedriva verksamhet och jag hoppas snart på en förändring innan företag kommer behöva lägga ner.

Prioriterar driftsäkerhet

Simon har totalt sju skogsmaskiner och fem av dem är EcoLog. Hos Sveden Trä kör Simon med en slutavverkningsgrupp som består av en skördare, EcoLog 590E och en skotare, EcoLog 594F. Gallringsgruppen som körs hos Sveden Trä består av den nya skördaren, EcoLog 560F och en skotare, EcoLog 574E. Kombigruppen som körs på uppdrag av ­Stora Enso består av en skördare, EcoLog 560E och en skotare, John Deere 1510G. Den sjunde maskinen är en Komatsu 951 skördare som Simon själv kör lite på frilans.

– Anledningen till att majoriteten av våra skogsmaskiner är EcoLog handlar om bra driftsäkerhet, produktivitet, att de är lätta att serva och underhålla samt att vi alltid har nära till service. Helt enkelt ett vinnande koncept. Innan vi fick den nya 560F skördaren hade vi en annan skördare som verkligen behövde bort snabbt, efter mycket krångel. Vi hade då turen att EcoLog snabbt kunde leverera en ny, berättar Simon.

EcoLog & LogMax

EcoLog är ett svenskt bolag som tillverkar sina maskiner i Söderhamn. Den nya EcoLog 560F skördaren som Simon köpt har en turbomatad 7,7 liters sexcylindrig Volvo Penta motor som har en effekt på 252 hästkrafter och 1160 Nm i vridmoment. I full drift ligger bränsleförbrukningen enligt Simon på runt 15 liter i timmen. Hytten kan svängas 350 grader vilket enligt EcoLog ska minimera behovet av maskinförflyttningar under körning. Aggregatet som Simon valde blev ett LogMax 5000V.

– Aggregatet som jag valde blev självklart ett LogMax. För mig handlar det om driftsäkerhet och jag har varit mycket nöjd med LogMax aggregaten. Jag valde ett lite större aggregat än vad som satt på den förra maskinen för att kunna arbeta med både gallring och slutavverkning. På aggregatet valde jag även till en dämpad bottenplatta för att skona kranen och aggregatet vid eventuell markkontakt, säger Simon och fortsätter berätta om skördaren:

– Skördaren kostade fem miljoner kronor och betalar av sig själv på ungefär fem års effektiv körning och har ett serviceintervall på 1 000 timmar. Enligt mig är skillnaden på den nya 560F och vår äldre 560E inte så stor, det som utmärker sig mest är den mer miljövänliga stageV-motorn som sitter i den nya F-serien. Andra tillval som jag gjort på maskinen är hjulband, flerträdshantering, aggressivare matarhjul, plandämpad förarstol, extra belysning och det viktigaste av allt; lite extra ljudsystem för att skapa en trivsam miljö för föraren.

Föraren Magnus

Magnus Mickelsson är anställd hos Mossfeldts Konsult och Entreprenad AB och har kört EcoLog så länge han har kört skördare och stormtrivs i den nya maskinen.

– Det är alla tiders att få köra en ny EcoLog, jag gillar dem. Det är ingen större skillnad på den nya 560F och den andra 560E maskinen som jag kört innan, hytten är nästan identisk. Maskinen är ny och lite stel i början, det tar ett tag innan allt sätter sig ordentligt och man får ett perfekt flyt i körningen. Jag tycker det är mycket smidigt att Simon till största delen använder sig av EcoLog eftersom vi anställda ibland kan få hoppa mellan maskinerna och köra. Det blir mycket lättare att alltid komma till en maskintyp som man är van att köra, säger Magnus Mickelsson.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 03 maj 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Låt de ukrainare som kan arbeta – få arbeta

Debatt: Varje år kommer cirka 1 000 ukrainare med säsongsarbetstillstånd för att plantera skog och utföra röjningsarbete i de svenska skogarna. Detta är erfaren personal, som ofta återkommer år efter år. I sommar ska drygt 400 miljoner skogsplantor planteras, och till detta behövs kompetent arbetskraft. Nu avslår dock Migrationsverket säsongsarbetstillstånden för den ukrainska personal som skulle komma i år. Argumentet från myndigheten är att det på grund av kriget finns risk att man stannar kvar i landet även när säsongen är slut. Någon individuell prövning görs inte. I samband med avslaget hänvisas istället personalen till att söka uppehålls- och arbetstillstånd genom massflyktsdirektivet.

 

Kommentera