Jordbrukstraktor blev skogstraktor

Gilbert Hammarström från Kristinehamn valde att skogsutrusta sin John Deere 6130M direkt efter köp. Ölmstad smide AB i Gränna åtog sig arbetet att montera all utrustning som krävs för att både säkert och bekvämt kunna ta sig fram i skogen med traktorn.

På vårvisningen i Karlstad i slutet av mars var det mycket folk som kollade och provsatt de olika maskinerna. Gilberts Hammarströms traktor var en populär traktor bland besökarna. Foto: Valdemar Jensen

Gilbert Hammarström bedriver både jord- och skogsbruk på sin gård utanför Kristinehamn i Värmland. På gården brukas 100 hektar jordbruksmark för växtodling och 100 hektar skog samtidigt som Gilbert jobbar hundra procent på en lokal gummiverkstad. På gården finns sedan tidigare en John Deere 6150M, en John Deere 7810 och två äldre Case IH traktorer som nu kommer att bytas in till förmån för den nya skogsutrustade traktorn.

Traktorn är köpt hos Värmdal & Traktorservice AB i Karlstad och blev sedan transporterad direkt till Ölmstad Smide som har konstruerat och monterat alla önskvärda skydd och bekväm utrustning för att traktorn ska vara lämpad till skogsbruk. Traktorn visades upp under vårvisningen i Karlstad av både Värmdal och Gilbert själv.

Traktorn har fått en hög markfrigång tack vare större hjul och här syns skydd för baklampor och takbågen som ska skydda hyttkanten. Foto: Valdemar Jensen

– I grunden är det en John Deere 6130M som jag valt att utrusta efter mina behov. Eftersom jag bedriver både jord- och skogsbruk så har jag även en tillhörande lastare till traktorn för att kunna lasta bland annat utsäde och gödning. Denna traktor kommer att ersätta mina två äldre traktorer eftersom den nya kommer att få ta rollen som en komplett allround traktor för både jord- och skogsbruk, säger Gilbert Hammarström.

Ölmstad Smide har monterat bukplåtar, vändbar förarstol, takbåge, frontskydd, grenavskiljare, ventilskydd på alla hjulen, lampskydd och en bakrutekil för att kunna få in skogskärrans ventilpaket och spakar i hytten. Bukplåtarna skyddar ömtåliga delar under traktorn som exempelvis, dieseltank och hydraulfilter, men hänsyn har tagits för att underlätta filter- och oljeservice och smörjning som sker via lättåtkomliga luckor och hål.

Den så kallade bakrutekilen gör som tidigare nämnt att man kan få in ventilpaket med spakar i hytten utan att behöva köra med bakrutan öppen. Foto: Valdemar Jensen

– Att jag valde just en 6130M och inte en 6130R har att göra med både priset och att jag inte är i behov av R-seriens steglösa transmission och den extra elektroniken som tillkommer när jag kör i skogen. Jag har sedan tidigare en FTG Moheda tolvtons skogsvagn utan drift som kommer att få arbeta bakom den nya traktorn. Det kommer även monteras kedjor runtom på traktorn för en bättre framkomlighet.

Totalsumman för en ny 6130M med lastare och skogsutrustning blev enligt Gilbert strax över 1,3 miljoner. Traktorn gick på 1,1 miljoner, lastaren med tillhörande lastarfästen gick på 150 000 och Ölmstads smide tog 70 000 kronor för skogsutrustningen.

​Rejäla plåtar har monterats runt tanken för att skydda den. Foto: Valdemar Jensen

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades torsdag den 14 april 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste

Låt de ukrainare som kan arbeta – få arbeta

Debatt: Varje år kommer cirka 1 000 ukrainare med säsongsarbetstillstånd för att plantera skog och utföra röjningsarbete i de svenska skogarna. Detta är erfaren personal, som ofta återkommer år efter år. I sommar ska drygt 400 miljoner skogsplantor planteras, och till detta behövs kompetent arbetskraft. Nu avslår dock Migrationsverket säsongsarbetstillstånden för den ukrainska personal som skulle komma i år. Argumentet från myndigheten är att det på grund av kriget finns risk att man stannar kvar i landet även när säsongen är slut. Någon individuell prövning görs inte. I samband med avslaget hänvisas istället personalen till att söka uppehålls- och arbetstillstånd genom massflyktsdirektivet.

 

Kommentera