Dyrare kartongtillverkning kan påverka priserna på mängder av varor
Kartongerna som många varor packas i har blivit dyrare och det kommer göra att priserna till slutkunderna blir dyrare. Det säger Thorbjörn Sagerström, vd för kartongproducenten DS Smith till Sveriges Radio.
DS Smith fabrik ligger i Värnamo och har 3 500 kunder i hela Sverige. Deras kartonger används till allt ifrån öl, bröd, glass och skor till gräsklippare. Till följd av höjda priser på pappersmassan som används till kartongerna höjde företaget priserna på sina förpackningar med i snitt 25 kronor förra veckan.
– Vi höjer priserna ut mot våra kunder som i sin tur kommer höja det till konsumenterna, säger Thorbjörn till SR.
Flera stora kunder
Fabriken levererar kartonger åt e-handelsjättar så som Boost, Jollyroom och Amazon. Många varor som ska till matbutiker packas också i kartonger från fabriken.
– Det är allting från schampoflaskor, kaffeförpackningar, kött, öl och brödprodukter som åker till de stora matvarukedjorna.
Dyrare råvaror
Men det är inte bara pappersmassan som blivit dyrare, även priset på det stärkelsebaserade limmet som används i kartongerna har gått upp. Limmet är delvis gjort av ukrainskt vete som det är brist på till följd av kriget.
På kartongfabriken märker man tidigt av svängningar på marknaden och om konjunkturen skulle vara på väg att vända neråt. Redan nu märker man av en dipp i e-handeln.
– Jag är ganska säker på att vi kommer ha en tilltagande inflation som förmodligen driver räntor och som kommer kyla ner svensk ekonomi. Sen hur mycket det blir är väldigt svårt att bedöma.