Vimeks skotare Next Generation i unik viktklass

Skotaren Next Generation från Vimek har fått mycket uppmärksamhet och positiv feedback från intressenter för sin vikt, teknik och lastindex. En mindre gallringsskotare med likvärdig teknik som en större slutavverkningsskotare.

 

Skogssällskapet arrangerade en demokörning utanför Kil under en solig och kall januaridag. Flera personer fick under dagen testköra den nya skotarmodellen Vimek Next Generation med hjälp av instruktören Johan Johansson från Vimek. Foto: Valdemar Jensen


Vimek har tidigare varit ett företag som byggt mindre maskiner åt de självverksamma skogsägarna. De mindre maskinerna har inte riktigt passat hos entreprenörer som behöver hålla ett högt tempo med en hög produktion. Vimek hoppas att Next Generation blir en maskin som lyckas väcka entreprenörernas intresse.

– Vi har på senare tid tappat marknadsandelar i speciellt Sverige, där vi ser att färre och färre skogsägare är i skogen själva, fler väljer att hyra in entreprenörer. När skogsägarna väljer att ställa om så behöver även vi göra de. Entreprenörerna vill hålla en hög produktion under sin körning medan markägaren vill ha så lite skador som möjligt efter avslutad körning. Skogsägarna vill kanske inte ha in en 15 tons maskin i sin skog under en förstagallring. Därför har vi valt att utveckla vår nya skotare Next Generation, säger Johan Johansson försäljningschef på Vimek i Vindeln.
 

Skotaren har många knappar och funktioner som man enligt Johan snabbt lär sig. 

Bättre Komfort

Skotaren har utvecklats under ett par år där utvecklingen av komforten, lastindex, ny teknik och framkomligheten i olika bestånd fått störst uppmärksamhet. En mindre skotare som nu fått ta del av de större maskinernas teknik. Next Generation har ett lastindex på 1:1 vilket betyder att den lastar lika mycket som den väger, (sju ton tomvikt med sju ton lastvikt). Det finns knappt på nyare maskiner längre, förr fanns det fler maskiner som hade lastindex 1:1. Därför blir Next Generation en unik skotare på marknaden.

– En röd tråd som går igenom hela projektet skulle jag säga är komforten. Åtta hjul med fyra bogiees, en helt ny större hytt med större glasrutor för bättre sikt, kranspetsstyrning, bättre ljudisolering, och ledljus runt hela maskinen.

Vimek har valt att köra med 8 hjul med fyra bogiees för att öka förarkomforten. De två bakre boogieparen har flyttats längre bak på vagnen för att undvika överhäng när man lastar långt virke. Flyttas hjulparen längre bak så blir följsamheten sämre, därför har den även utrustats med bogieestyrning som styr nio grader automatiskt eller manuellt för att få en bättre följsamhet i bestånden och kunna göra stickvägarna smalare. Skotarens bredd blir mellan 195–225 centimeter beroende på valet av hjul.
 

Ett av många lass som kördes ut under dagen med lastindex 1:1.

Cranabs kran

Kranen som sitter på skotaren är utvecklad och framtagen för just denna skotare i samarbete med Cranab. Den har en räckvidd på 6,7 meter och finns med tillvalet kranspetsstyrning som ger ett bättre och mer komfortabelt flyt i körningen. Utskjutet, vippen och bommen blir sammanlänkade på ett sätt som gör att kranen kan hjälpa föraren att få ett bättre flyt i sin körning. Tiltgrip med en aktiv bromslänk är standard på maskinen. Möjligheten att få en vanlig grip istället finns.
 

Mycket folk i skogen när skotaren testkördes. Vimek hade även andra maskiner på plats, exempelvis deras beståndsgående kombimaskin 404 DUO som gick bredvid skotaren och fällde träd.

Hydrauliska stöttor

Vagnen kan väljas med fyra eller sex stöttor som kan vara fasta eller med funktionen VLBS (variabel load bank system). Hydrauliskt styrda stöttor som breddar vagnen 15 centimeter per sida, eller om man pratar kvadratmeter 2,4 hopfälld och 2,7 utfälld.

– De hydrauliskt styrda stöttorna är smidiga på smalare stickvägar. När man kör in och börjar lasta så kan stöttorna vara infällda tills man har fullt lass. Då fäller man ut stöttorna och kan lasta lite till precis innan man kommer ut från stickvägen. En stor fördel att kunna vara så liten som möjligt, så länge som möjligt i skogen.

Motor och service

Motorn som Vimek har valt är en turbomatad Caterpillar med motorstyrka på 55 KiloWatt. Gränsen för AdBlue ligger vid 56 KiloWatt.

– Vi klarar oss undan AdBlue men använder oss av ett partikelfilter.

Att utföra en service på maskinen blir lätt när alla filter sitter lättåtkomliga nära varandra. Skulle ett större ingrepp behövas så kan hytten pumpas upp med en manuell hydraulisk pump under motorhuven. Behöver man komma åt motorn underifrån tas hasplåtarna bort lätt och man får bra plats att greja på.

Styrsystem

– Vi har ett tätt samarbete med Dasa i Växjö som har utvecklat styrsystemet till maskinen. Alla olika enheter pratar med varandra via Dasas styrsystem.

Valdemar Jensen
Valdemar Jensen
Tel: 073-925 05 41
E-post: valdemar@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 08 mars 2022

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste