Batteridriven röjning – så gick pilotprojektet

Under säsongen 2021 har Svensk Skogsservice tillsammans med flera aktörer drivit ett pilotprojekt där runt 230 hektar kraftledning röjts med batteridrivna röjsågar. En utvärdering av projektet visar på både möjligheter och utvecklingspotential.  

 

För projektet med batterisågarna byggdes ett av bilarnas skåp om till en mobil laddningsstation med plats för 70 batterier. Infrastrukturen kring laddningen är enligt Joakim Gustafsson den största utmaningen för att kunna fortsätta med batteridrivna sågar i stor skala. Foto: Svensk Skogsservice


När Skogsaktuellt pratade med Joakim Gustafsson, grundare och vd på Svensk Skogsservice, i våras inför röjningsprojektet höll han som bäst på att fundera på lösningar till de utmaningar som batteridriften innebär i form av elförsörjning och laddinfrastruktur. 

Röjningsteamet på fem personer har under säsongen jobbat med Husqvarnas hittills kraftigaste batteridrivna röjsåg och har då haft ett 70-tal batterier i omlopp för att kunna arbeta fulla skift. Något som bland annat resulterat i att man fått utveckla en särskild laddstation i en av företagets bilar. 

Gick all-in

– Killarna har tagit sig igenom röjningarna och det har gått bra faktiskt. Den första delen vi gjorde blev som vi kalkylerat medan den andra delen som vi röjde mot slutet blev lite tuffare bitvis då skogen var tätare och hade fler hårda trädslag. Batterisågarna är lite känsliga mot grövre ek, säger Joakim.   

I det stora hela tycker han att projektet har gått bra. 

– Precis i början fick vi bygga om bilen lite men sen har allt flutit på under sommaren och hösten efter att vi löst logistiken kring laddningen, säger han. 

Enligt Joakim har det varit viktigt att batteriröjningen inte skulle skapa mera jobb åt personalen genom hantering av batterier. 

– Vi ville inte göra något halvhjärtat utan gick verkligen all-in vilket upplevdes som positivt av både personal och beställare. Det är en ganska mäktig syn när man öppnar bakluckan och det sitter 70 batterier i rader, säger Joakim. 

Skogsoptimerad såg 

Förhoppningen efter projektet är att tillverkarna nu på allvar ska börja titta på proffssegmentet när det gäller batteridrivna sågar.

– Det vi nu hoppas på är att både Stihl och Husqvarna går in för att bygga en skogsoptimerad såg i 45 kubiksklassen. I många bestånd skulle vi troligtvis kunna producera lika mycket med en eldriven såg om vi hade haft en kraftigare såg motsvarande 45 kubik, säger Joakim. 

Trots att man i projektet löst laddningen i sin bil, vilket krävt en uppgradering av elförsörjningen vid huvudkontoret i Ed, är laddinfrastrukturen samtidigt den stora utmaningen om man ska fortsätta med eldrift i stor skala.

– Vi hyr hus runtomkring i Sverige och det är inte ofta det finns möjlighet att koppla in en trefaskabel i laddningsskåpet på bilen och att elskåp ligger på rätt säkringsnivå. Utmaningen ligger i att vi måste ha med oss infrastrukturen, att vi är rörliga och hur vi ska finansiera och lösa det, säger Joakim. 

Krävs logistik 

Arbetsmiljön påverkades positivt av sågarnas lägre vikt och den lägre ljudnivån. Valet stod mellan ett ryggburet batteri eller att bära flera mindre batterier i en ryggsäck.

– Att bära små batterier var helt rätt val då röjarna kunnat lägga ifrån sig ryggsäcken där de lägger slagen, så stora delar av dagen kunde de gå helt utan extra vikt på ryggen, berättar Joakim. 

Logistiken kring batterierna kräver också mer planering jämfört med bensindunkar. 

– Har man en bränsledunk kan man alltid låna en skvätt av en kollega om man får slut på bensin i slutet av dagen. Men att låna ett halvt batteri går liksom inte så där tappade vi lite tid ibland, säger Joakim. 

Under projektets gång jobbade man därför fram ett system där röjarna exempelvis kunde lägga av batterier på en väg de senare kom att passera alternativt lämna tomma batterier vid vägen som plockades upp när bilen flyttades fram. 

– Det är lite som att bygga med Lego med de små batterierna jämfört med det ryggburna batteriet, man blir mer flexibel. Beroende på situationen kan man också välja hur många batterier man ska bära med sig. Det är lite lärdomar vi dragit. 

Satsar på solceller

En av förhoppningarna inför projektet var att vibrationerna skulle vara mindre, något som inte riktigt infriades. 

– Det var lite mindre vibrationer men flera av killarna har haft lite ont av de då sågen inte är avvibrerad. Man slipper kolv- och motoreffekten men i stället får man in mycket vibrationer i sågen genom klingan. Det är något vi hoppas att man bygger bort ifall man tar fram en skogsoptimerad såg, säger Joakim. 

Elröjningsprojektet är samtidigt en del i en större elektrifieringssatsning inom Svensk Skogsservice som jobbar hårt med att ligga i framkant när det gäller miljö, klimat och energiomställning. Ett stort och betydande projekt som man jobbar med just nu är anläggningen av en egen solcellspark på 1,4 hektar i anslutning till huvudkontoret. En investering på runt tio miljoner kronor över 4–5 år, som ska resultera i produktionen av 2 000 kwh el. 

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 019-16 61 30
E-post: redaktionen@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 24 december 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste