Entreprenörerna överger snöröjningen

En ny medlemsundersökning utförd av branschorganisationen Maskinentreprenörerna (ME) visar på ett rekordlågt intresse för snöröjning. Endast sju procent av de tillfrågade uppgav att de överväger att lämna anbud i framtiden.

Branschorganisationen Maskinentreprenörernas senaste MEKO-rapport visar att 93 procent av medlemsföretagen tappat intresset för snöröjning, och endast fem procent uppger att det finns lönsamhet. Foto: Mostphotos

Snöröjningen är en samhällsviktig funktion men allt färre vill jobba med den. Det visar Maskinentreprenörernas MEKO-rapport där 93 procent av medlemmarna förlorat intresset för snöröjning och endast fem procent såg någon lönsamhet i den.  

En väckarklocka

– Det här var är en väckarklocka för oss redan förra året, då såg vi hur intresset rasade i MEKO-rapporten, men nu har intresset sjunkit ytterligare. Det kommer bli bekymmersamt för samhället som det ser ut nu. Brist på snöröjare leder till sämre framkomlighet och sämre trafiksäkerhet och fler halkskador, säger Anders Robertsson, vd för Maskinentreprenörerna i medlemstidningen Maskinentreprenören.

Snön har enligt ME gått från att vara vitt guld till att bli en olönsam affär där mindre än hälften av landets maskinentreprenörer i dag arbetar med snöröjning. En minskning från 53 procent under 2020. De som trots allt fortsätter, gör det inte för att det finns pengar att tjäna.

Gäller inte längre

– Förr sa man ibland att snö var det vita guldet och det var den verksamhet som företag med maskiner levde på under vintern då tjäle och kyla gjorde det svårare att schakta och bygga. Men det är helt uppenbart att det inte gäller längre, säger Anders.

Det har också blivit svårare att rekrytera personal som vill jobba med snöröjning, ett jobb som ofta innebär mycket jour och obekväma arbetstider.

– Det som borde oroa beställare av snöröjningstjänster är att vi nu ser att företagen prioriterar bort det här. Då gör man sig också av med maskiner och kanske även byter nisch. Redan förra året insåg vi på ME att kontrakten som medlemsföretagen har haft inte längre betraktas som lönsamma och värda att satsa på. Den trenden har växt ytterligare, säger Anders.

Måste lösa det här

Svevia är en stor beställare som märkt av trenden och som enligt ME nu försöker vända den. Bland annat genom anpassade kontrakt i snöfattiga regioner med högre timpenning och annan jourersättning. Kontrakt som nu skrivs med underentreprenörer då man inser att ekonomin blir ohållbar för underentreprenörerna.

– Det vi också försöker göra när vi skriver kontrakt med underentreprenörerna är att vi då premierar dessa för andra jobb på sommarhalvåret. Man skulle kanske också då önska att Trafikverket handlade upp lite fler jobb under sommaren. Vi måste alla jobba för att lösa det här, annars blir det ett samhällsproblem, säger Olle Öberg, Svevias chef för drift och underhåll.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades tisdag den 21 december 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste