Satsar på service i världsklass

John Deere är marknadsledare när det gäller skogsmaskiner för kortvirkesmetoden, både i Sverige och globalt. För att behålla sin starka position och skapa en god arbetsmiljö för sin personal satsar företaget på moderna serviceanläggningar likt den som nyligen invigdes i Ockelbo. 

 

Den nya serviceanläggningen i Ockelbo på 1 250 kvadratmeter innefattar butik, kontor, möteslokaler, reservdelslager, verkstad och tvätthall. Verkstaden har plats för fyra maskiner och tvätthallen kommer vara möjlig att hyra. Dessutom kommer säljaren på området att ha en kontorsplats i lokalen. Foto: Björn Schubert


Stillestånd är kostsamma för skogsentreprenörer, oavsett om de är planerade eller inte. Därför är närheten till snabb och bra service och till reservdelar a och o, och ofta något som kan avgöra vid en maskinaffär. 
 

Tre av de fyra servicebussarna som utgår från anläggningen är helt nya och fungerar som välutrustade verkstäder på hjul för service i fält. 

Ett bra gäng

John Deere har de senaste åren jobbat med att modernisera och utveckla sitt servicenätverk, där man bland annat byggt nya anläggningar i Jönköping och Bräcke och tagit över serviceverksamheten i Matfors utanför Sundsvall. En annan av företagets servicesatsningar som dragit ut lite på tiden är den nya verkstaden med reservdelslager, butik och kontor i Ockelbo som invigdes officiellt den 22 oktober och som ersätter den tidigare servicepunkten i Alfta. 

Skogsaktuellt bevakade invigningen där bland andra John Deere Forestrys sverigechef Henrik Johansson deltog.

– Det var väldigt mycket besökare, både kunder men framförallt ortsbefolkning så det var kul, säger han. 

För John Deere var det viktigt att sprida ut sina anläggningar lite, då det bara var runt nio mil mellan Alfta och Delsbo där man också har en serviceanläggning. Ockelbo låg därför bra till för att kunna serva fler kunder längre söderut.

– Har man som kund haft nära till Alfta och varit van att kunna åka dit så blir det såklart en omställning, men jag tror att många av de kunderna också är väldigt nöjda med det vi gjort i Ockelbo och att många uppskattar en ny anläggning, säger Henrik som också hyllar personalen där som fått jobba under något annorlunda omständigheter under en period. 

– Vi har ett väldigt bra gäng där som verkligen är redo att ta sig an uppgiften och serva våra kunder där så det känns bra.

Stödet från Ockelbo Kommun har också varit viktigt i resan till en färdig anläggning som inte varit spikrak.

– Ockelbo kommun har visat ett väldigt stort engagemang från början och har varit väldigt måna om att det ska gå bra för oss, sade Henrik under invigningstalet. 
 

Landshövdingen i Gävleborg Per Bill (till höger) klipper bandet tillsammans med platschefen Anders Eriksson vid invigningen av John Deere Forestrys nya serviceanläggning i Ockelbo. 

Stärka servicen 

Närheten till service är också en viktig del i att bibehålla positionen som marknadsledare. Dessutom ska Ockelbo bli ett center för begagnade skogsmaskiner likt anläggningen i Jönköping. 

– Det är här vi också ser anläggningen i Ockelbo som ett led i arbetet med att göra vår service starkare eftersom det är viktigt som kund att känna att man har bra service att tillgå. Där tror jag att vi är ganska starka på marknaden vilket också har gjort att vi fått så stor marknadsandel, säger Henrik. 

I dagsläget jobbar fyra mekaniker på verkstaden tillsammans med en reservdelssäljare, servicekoordinator och platschefen på anläggningen, men tanken är enligt Henrik att det ska finnas sex till sju mekaniker på anläggningen så man jobbar fortfarande med rekryteringar till anläggningen.  

– Det är allmänt känt i branschen att det är svårt att få tag på bra mekaniker men i Ockelbo känner vi verkligen att vi lyckats och vi är förhoppningsfulla att vi ska kunna fylla de andra platserna också, säger Henrik. 

Samarbeten med skolor 

En ny, fräsch verkstad och nya servicebussar är något som han menar hjälper vid rekryteringsarbetet. 

– Är man ung så finns det ganska många valmöjligheter och har arbetsgivare kanske inte en bra verkstad eller bra arbetsmiljö så väljer man något annat. Därför tror vi att en ny anläggning kanske kan locka fler att jobba som mekaniker. En av de största anledningarna till att vi investerar i våra anläggningar är för att kunna erbjuda en bra arbetsmiljö som gör att vi kan behålla vår personal, säger Henrik. 

Efter Ockelbo är det ytterligare ett antal anläggningar som ska förnyas och enligt planen så är det enligt Henrik Mora som står näst på tur. För att jobba proaktivt mot mekanikerbristen samarbetar man också med ett flertal skolor. 

– Vi jobbar i nära samarbete med ett antal skolor och sedan har vi också samarbeten lokalt där vi försöker ta emot praktikanter. Det är en viktig inkörsport för att kunna hitta duktiga mekaniker och vi har ett par exempel i år där vi anställt elever direkt efter praktiken. Sedan hoppas vi också att fler tjejer vill börja jobba som mekaniker, säger Henrik.

Björn Schubert
Björn Schubert
Tel: 070-781 89 57
E-post: bjorn@skogsaktuellt.se

 

Artikeln publicerades fredag den 26 november 2021

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Direkt i din inkorg!

Senaste